Soundtelling

Svenska Soundtelling lanserar Secrets – en helt ny podd om hemligheter

Den 12 januari lanseras Secrets – en podcastserie utvecklad och producerad av Soundtelling för PRX:s Radiotopia, som bara i USA har 17 miljoner lyssnare i månaden. Serien utforskar de hemligheter vi behåller för oss själva och det komplexa i att vara människa. Under sex avsnitt får lyssnare möta människor som varje dag lever med en stor lögn och människor som påverkas av andras lögner – allt från cancersjukdomar och familjehemligheter till livet som agent.

Från vänster: Mohamed El Abed, Martin Johnson och Andres Moreno

Radiotopia distribuerar några av världens mest populära podcasts som 99% Invisible, Song Exploder och Ear Hustle. I Secrets får vi bland annat höra när radioproducenten Mohamed El Abed som vid tolv års ålder i samband med hans mammas död får reda på familjens stora hemlighet, nämligen att han har en hemlig syster.

– I jakten på min familjehemlighet så har jag insett att alla har egen version och en egen förklaring på hur det kunde bli så här, säger Mohamed El Abed, programledare för Secrets.

Förutom Mohameds egna familjehemlighet kommer vi att få följa:

• Andrea Hunter, en kvinna som via epost upptäckte att hennes pojkvän, sedan 16 år tillbaka hade två familjer.
  • Annie Machon, en tidigare MI5-agent (brittiska underrättelsetjänsten) som blev whistleblower och var tvungen att försvinna i tre år.
  • Terje Hellesö, en berömd fotograf som pressades av kändisskapet och därför började manipulera sina bilder och blev "Årets naturfotograf".
  • Neil Woods, polisen som i mer än 14 år riskerade sitt liv som drogpolis där han under täckmantel agerade som heroin och crackmissbrukare.
  • Zakaria Hersi som under flera månader ljög för sin pappa om att han hade ett jobb men istället tillbringade sina dagar på biblioteket.
  • Tobias Ström, en komiker vars flickvän ljög om att hon hade cancer.

Soundtelling, som skapar storydrivna podcasts, vann prestigeuppdraget efter tuff konkurrens mot flera amerikanska och internationella produktionsbolag inom ramen för Radiotopia Showcase, som vill lyfta och stötta producenter världen över. Programserien är den första i sitt slag som produceras av ett internationellt bolag och kommer att ledas av Mohamed El Abed och produceras av Martin Johnson, flerfaldigt internationellt och nationellt prisbelönt radioproducent, som står bakom flera populära podcasts som Spår. Soundtelling producerar bland annat Älskade Prylar för Claes Olson och Asics Podden.

Secrets är en del i det amerikanska podcastnätverket Radiotopia Showcase och genom det samarbetet kommer de nu att nå lyssnare världen över. Programserien kommer att produceras på engelska och sändas världen över. Bara i USA har Radiotopia cirka 17 miljoner lyssnare i månaden. Lansering sker den 12 januari 2018.

Mohamed El Abed, programledare Secrets, mohamed@soundtelling.com, 070-456 79 55

Martin Johson, producent Secrets, martin@soundtelling.com, 073-926 19 27

Andres Moreno, vd Soundtelling, andres@soundtelling.com, 070-444 27 27

Secrets podcast

Om Soundtelling
Soundtelling grundades 2016 och är en contentbyrå med fokus på poddberättelser och engagerande storytelling. Byrån drivs av Martin Johnson (aktuell som producent bakom Spår), Mohamed El Abed (producerat framgångsrika poddar som Älskade Prylar och Asics Podden) och Andres Moreno (bakgrund inom kommunikation och branded content för bland annat Viacom och ITV).

Om Radiotopia
Radiotopia, från PRX, är ett nätverk som distribuerar extraordinära, banbrytande podcasts. Radiotopia ger oberoende producenter möjlighet att göra ett bra jobb, öka lyssnarantalet och öka intäkterna. Deras mest kända podcasts är bland annat Song Exploder, Ear Hustle och 99% invisible med miljoner lyssnare världen över.

Följ Soundtelling

Abonnera på våra pressmeddelanden.