Svenska talanger kör Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim!

Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd.

Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.

26-28 juli rullar världens största racingcirkus med Formel 1 i spetsen in på klassiska Hockenheimring i Tyskland. Under Grand Prix-helgen körs även den internationella upplagan av Porsche Motorsports entyps-racingserie Porsche Mobil 1 Supercup.

2019 har Sveriges ledande racingserie Porsche Carrera Cup Scandinavia tilldelats tre gästplatser till den femte deltävlingen i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring. Serien körs med 911 GT3 Cup, samma biltyp som används i den skandinaviska serien.

Tre förare som har presterat mycket bra under inledningen av årets säsong har nu valts ut för att få erfarenheter om vad det innebär att tävla på internationell nivå. Samt att visa upp sig inför en månghövdad racingpublik med världens största racingteam på plats.

– Det är en fantastisk möjlighet för våra unga förartalanger att pröva sina vingar mot stentufft internationellt motstånd, säger Thomas Johansson, Sporting Director på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förarna i toppen av Porsche Mobil 1 Supercup håller extremt hög klass.

De svenska förare som har valts ut till tävlingen i Porsche Mobil 1 Supercup är Robin Hansson, Pontus Fredricsson och Hugo Andersson.

– Satsningen på Supercup är en viktig del i vår strategi för att lyfta svensk racing och etablera Porsche Carrera Cup Scandinavia som den viktigaste språngbrädan för unga förare mot en professionell racingkarriär på internationell nivå, fortsätter Johansson.

Alla tre förare är deltagare i Driver Development Programme. Förarutvecklingsprogrammet under Porsche Carrera Cup Scandinavia som etablerades 2019 med målsättningen att placera minst en svensk förare i Porsche Mobil 1 Supercup till säsongerna 2020-2021.

Porsche Sverige har ett mångårigt och nära samarbete med Porsche Motorsport gällande internationellt utbyte inom ramen för Carrera Cup. 2018 gav det ett mycket speciellt race när den skandinaviska och den tyska serien tävlade tillsammans på klassiska Nürburgring.

Deltävling fem i Porsche Mobil 1 Supercup avgörs på Hockenheimring den 28 juli. Precis som de svenska deltävlingarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia så live-sänds Porsche Mobil 1 Supercup av Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay.

Pontus Fredricsson är en av tre snabba unga förare som får chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Robin Hansson tog tre segrar av fyra möjliga under årets två första tävlingshelger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu får han visa vad han kan i Porsche Mobil 1 Supercup.
Hugo Andersson är en av tre förare från Driver Development Programme som får drömchansen – en startplats i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer