Porsche

Svenska talanger kör Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim!

Dela

Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd.

Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.

26-28 juli rullar världens största racingcirkus med Formel 1 i spetsen in på klassiska Hockenheimring i Tyskland. Under Grand Prix-helgen körs även den internationella upplagan av Porsche Motorsports entyps-racingserie Porsche Mobil 1 Supercup.

2019 har Sveriges ledande racingserie Porsche Carrera Cup Scandinavia tilldelats tre gästplatser till den femte deltävlingen i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheimring. Serien körs med 911 GT3 Cup, samma biltyp som används i den skandinaviska serien.

Tre förare som har presterat mycket bra under inledningen av årets säsong har nu valts ut för att få erfarenheter om vad det innebär att tävla på internationell nivå. Samt att visa upp sig inför en månghövdad racingpublik med världens största racingteam på plats.

– Det är en fantastisk möjlighet för våra unga förartalanger att pröva sina vingar mot stentufft internationellt motstånd, säger Thomas Johansson, Sporting Director på Porsche Carrera Cup Scandinavia. Förarna i toppen av Porsche Mobil 1 Supercup håller extremt hög klass.

De svenska förare som har valts ut till tävlingen i Porsche Mobil 1 Supercup är Robin Hansson, Pontus Fredricsson och Hugo Andersson.

– Satsningen på Supercup är en viktig del i vår strategi för att lyfta svensk racing och etablera Porsche Carrera Cup Scandinavia som den viktigaste språngbrädan för unga förare mot en professionell racingkarriär på internationell nivå, fortsätter Johansson.

Alla tre förare är deltagare i Driver Development Programme. Förarutvecklingsprogrammet under Porsche Carrera Cup Scandinavia som etablerades 2019 med målsättningen att placera minst en svensk förare i Porsche Mobil 1 Supercup till säsongerna 2020-2021.

Porsche Sverige har ett mångårigt och nära samarbete med Porsche Motorsport gällande internationellt utbyte inom ramen för Carrera Cup. 2018 gav det ett mycket speciellt race när den skandinaviska och den tyska serien tävlade tillsammans på klassiska Nürburgring.

Deltävling fem i Porsche Mobil 1 Supercup avgörs på Hockenheimring den 28 juli. Precis som de svenska deltävlingarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia så live-sänds Porsche Mobil 1 Supercup av Viasat Motor och streamingplattformen Viaplay.

Kontakter

Bilder

Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Porsche Carrera Cup Scandinavia ger tre unga förare från Driver Development Programme chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Ladda ned bild
Pontus Fredricsson är en av tre snabba unga förare som får chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Pontus Fredricsson är en av tre snabba unga förare som får chansen att mäta sig mot tufft internationellt motstånd i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Ladda ned bild
Robin Hansson tog tre segrar av fyra möjliga under årets två första tävlingshelger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu får han visa vad han kan i Porsche Mobil 1 Supercup.
Robin Hansson tog tre segrar av fyra möjliga under årets två första tävlingshelger i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Nu får han visa vad han kan i Porsche Mobil 1 Supercup.
Ladda ned bild
Hugo Andersson är en av tre förare från Driver Development Programme som får drömchansen – en startplats i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Hugo Andersson är en av tre förare från Driver Development Programme som får drömchansen – en startplats i Porsche Mobil 1 Supercup på Hockenheim.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter4.9.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter. - Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin. - Den här dagen är början på en ny era. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering. - Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt l

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk29.8.2019 09:31:24 CESTPressmeddelande

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit. Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-Sys

Interiören i Porsche Taycan är digital, tydlig och hållbar23.8.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche går in i en ny era med nya Taycan och märkets första helt elektriska sportbil sätter en ny standard när det gäller interiörens utformning. Klassiska designdetaljer har omtolkats och förts in i den digitala åldern. - Även här gäller: less is more, säger Ivo van Hulten, ansvarig för Interior Design Style Porsche på Porsche AG. - Interiören i Taycan kombinerar designelement som är typiska för märket med en ny typ av användarupplevelse och imponerar med sin enkla elegans. Porsche presenterar Taycan för en världspublik i september 2019. Typisk Porsche med instrumentpanel utformad för föraren Inspirationen kommer från den ursprungliga 911 från 1963 med dess rena utformning av instrumentpanelen. Det uttalade målet var att ta den in i nutiden. Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och en helt ny konstruktion. Den är tydligt förarorienterad. Instrumentpanelen har en ren, minimalistisk och ultramodern design och kontrollerna är lättanvända, snabba och fria fr

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum