Svenska talangerna redo för världseliten

Aaron Lindström, Ebba Årsjö och Arvid Skoglund är alla under 20 år och utgör kanske världens mest talangfulla landslag. På måndag gör de årsdebut i världscupen.
Ebba Årsjö är ny i det svenska paralandslaget efter att ha blivit inklassad i slutet av 2019. I sin första europacup tog hon fyra segrar.

Sverige har ett av världens mest talangfulla landslag i paraalpint. Att Aaron Lindström, 19 år, ses som en rutinerad åkare i förhållande till övriga i truppen talar sitt tydliga språk.

– Ja det är ett väldigt ungt lag men det finns så mycket potential i samtliga. Alla tre har professionell skalle för att gå riktigt långt. De vet vad som behövs för att nå toppen och vi kan ställa höga krav på varandra, säger Henrik Bergqvist, förbundskapten för landslaget.

Nästa vecka gör alla tre årspremiär i världscupen när de åker till Slovenien och Kranjska Gora. För två av åkarna, Ebba och Arvid, är det extra speciellt. Det är nämligen deras första världscup någonsin.

– Det kommer såklart finnas en del tävlingsnerver på alla tre men kanske lite extra på våra två debutanter. Vi har ett väldigt tryggt team runt åkarna som kommer ge alla bästa möjliga förutsättningar, säger Bergqvist.

Ebba Årsjö slog igenom med buller och bång i europacupen i slutet på 2019 då hon vann fyra raka segrar i hennes första tävling någonsin inom paraalpint.

– Jag blev inte förvånad. Hon är en av Sveriges största talanger. Då pratar jag inte inom paraalpint utan även för åkare utan nedsättning. Fram till slutet på förra säsongen har hon tävlat på orättvisa villkor och ändå vunnit över toppåkare. Hon har kämpat tio gånger mer än alla andra för att kompensera begränsningarna hon har i höger ben. Nu kan hon äntligen blomma ut och tävla mot ”rätt” motstånd.

>> Tävlingsschema

Aaron Lindström är den mest rutinerade åkarna i landslaget. Han fyller 20 år under 2020.
Arvid Skoglund är endast 16 år och spås en lysande framtid.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning