Svenska Tennisförbundet förbereder ansökan om åtta nya ITF World Tennis Tour-tävlingar med start 2022

Styrelsen för Svenska Tennisförbundet har fattat beslut, efter förankring och godkännande hos förbundets regioner, att söka sanktion för åtta nya ITF World Tennis Tour-tävlingar.

De åtta tävlingarna är initierade av bland andra entreprenören Jens Lackmann och fd elitspelaren Andreas Vinciguerra och ska fördelas på fyra dam- och fyra herrtävlingar vid Långtora utanför Enköping. Genomförandet förutsätter att Internationella Tennisförbundet sanktionerar tävlingarna och att avtal kommer på plats mellan förbundet och arrangören. Fler internationella tävlingar i Sverige ligger i linje med förbundets strategi Game Change 2030. Förbundsstyrelsen menar att det nu fattade beslutet kan bli ett i raden av nya initiativ inom svensk tennis.

– Vi är glada att kunna planera för fler internationella tävlingar på hemmaplan. Det ligger helt i linje med vår antagna strategi och rimmar med förbundets roll att möjliggöra för en stark utveckling av tennisen i Sverige. Som förbund kan vi driva och initiera men också samarbeta med externa parter som initiativtagare. Att de åtta tävlingarna kommer att genomföras av privata aktörer, i samarbete med förbundet, gör arrangemanget både spännande och utmanande. Tillsammans har vi alla möjligheter att skapa rätt tillväxtmöjligheter för svensk tennis, säger ordförande i Svenska Tennisförbundet, Åsa Hedin.

Svenska Tennisförbundet antog under 2021 en ny långsiktig strategi för svensk tennis – Game Change 2030. Strategin utgör en viktig grund för förbundets beslutsfattande.

– Jag vet hur viktigt det är att tidigt i karriären ges möjlighet att spela internationella tävlingar på hemmaplan. Allt för att spara kostnader och samtidigt kunna samla värdefulla rankingpoäng. Därför har vi i styrelsen sett positivt på initiativet kring nya internationella tävlingar – ett initiativ som vi nu hoppas ska kunna bli verklighet, säger Johanna Larsson, ledamot i förbundsstyrelsen och före detta elitspelare.

Svenska Tennisförbundet har nu inlett avtalsarbetet mellan förbundet och arrangören Lackmann Holding AB.

– Svensk tennis har en mycket spännande framtid. Som förbund har vi ett ansvar att säkra möjligheter för utveckling av spelare i alla åldrar och på alla nivåer. Jag hoppas att vi framöver kommer att kunna berätta om fler intressanta samarbeten som ytterligare kan stärka Tennissverige, avslutar ordförande i Svenska Tennisförbundet, Åsa Hedin

Med de åtta nya tävlingarna kommer Sverige nära att fördubbla antalet internationella seniortävlingar i landet.

Svenska Tennisförbundets roll är att arbeta för bättre tennis. Förbundet har drygt 116 000 medlemmar organiserade i sju regioner och 400 tennisklubbar. Tennis är en av Sveriges största barn- och ungdomsidrotter. Svenska tennisspelare har vunnit mängder av internationella ATP- och WTA- titlar, däribland 37 stycken Grand Slam-titlar. Förbundet har 13000 licensierade tävlingsspelare och varje år arrangeras över 500 nationella tävlingar. Läs mer på www.tennis.se