Svenska tennisveckan är här: nya Elitserien powered by MATCHi

Kampen om SM-gulden kan börja! 10-18 december avgörs tennisens nya elitserie – Elitserien powered by MATCHi – som i år får ett nytt format med ökade prispengar och gemensamt slutspel för herrar och damer.

I det nya formatet utökas serien från åtta till tio lag på både dam- och herrsidan. I grundserien (10-15 december) delas lagen upp i två grupper där de i hemma- och bortamatcher, tre singelmatcher och en dubbel, gör upp om de fyra slutspelsplatserna. I klubbarnas spelartrupper finns förutom de främsta svenskarna även topprankade collegespelare samt unga och lovande framtidslöften.

Det gemensamma slutspelet för herrar och damer avgörs 16-18 december med semifinaler och finaler på en och samma spelplats: System Verification Fair Play Stadion i Malmö, i samarrangemang med Fair Play TK. Segrande lag blir svenska lagmästare inomhus.

Det nya konceptet innebär också ökade prispengar och en förstärkt satsning på livestreaming. Alla matcher kan ses både live och i efterhand, utan kostnad, på Tennis.se/play. Slutspelshelgen visas även utan kostnad på Aftonbladet TV inklusive kommentering och under finaldagen görs en utökad produktion med intervjuer och olika inslag.

Regerande mästare är Enskede LTK (damer) och Fair Play TK (herrar).

Under svenska tennisveckan kommer fler nyheter kopplade till tennisens dam-, herr- och juniorlandslag att kommuniceras.

Spelartrupper, spelprogram, artiklar, intervjuer och videoklipp finns publicerade på Tennis.se/elitserien

Elitserien powered by MATCHi

Gruppindelning

Damer grupp A: Enskede LTK, Lidköpings TK, Påvelunds TBK, Växjö TS, Salk