Svenska Träskyddsföreningen instiftar årligt Träskyddspris

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling i utemiljöer som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, Träskyddspriset 2020, som således delas ut första gången i år. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsmiljöer.

– Runt om i Sverige byggs kontinuerligt nya stadsdelar och befintliga områden renoveras eller kompletteras. Vi vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och som uppförs i trä, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Kriterierna för tävlingsbidragen handlar förstås inte bara om att trä använts:

– För att bli aktuell som pristagare gäller det också att kunna påvisa att aktörerna tagit tillvara trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper. Detta är faktorer som också påverkar den förväntade livslängden och dessa medför också ett resurseffektivt underhåll, säger Fredrik Westin.

Hittills finns fem tävlingsbidrag. Nomineringstiden löper till och med den 9 augusti. Den slutliga vinnaren kommer att uppmärksammas under hösten 2020.

Skellefteå – Tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor