Svenska Träskyddsföreningen storsatsar för en mer hållbar bransch

För Svenska Träskyddsföreningen är det viktigt att bidra till ett byggande som hela tiden utvecklas och förbättras, som belastar miljö och klimat så lite som möjligt och vars användande bidrar till hållbar ekonomisk utveckling. Skyddat trä från våra medlemmar erbjuder just detta genom ett material som håller länge och samtidigt ger minimal påverkan på miljö och klimat.

Ny hållbarhetsstrategi för träskyddsbranschen

Vi har nu antagit en hållbarhetsstrategi med fyra fokusområden där föreningen kan hjälpa medlemsföretagen att ytterligare göra skillnad och påverka utvecklingen.

Fokusområdena är kopplade till de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 vilket innebär att hållbarhetsstrategin bygger på konkreta och mätbara mål.

De fyra fokusområdena är:

• Hållbara produkter
  • Säker & resurseffektiv produktion
  • Goda arbetsvillkor
  • Hållbart branschsamarbete

– Vi har arbetat kontinuerligt med hållbarhetsfrågor i mer är 30 år. Nu tar vi nästa steg genom en gemensam hållbarhetsstrategi där vi siktar ännu högre för att kunna nå FN:s miljömål 2030 inom våra verksamhetsområden, säger Fredrik Westin, verkställande direktör på Svenska Träskyddsföreningen.

Ny hållbarhetsstrategi för träskyddsbranschen

Skellefteå vinner Träskyddspriset 20206.11.2020 07:45:18 CET | Pressmeddelande

Skellefteå kommun vinner genom sitt genomtänkta arbete med tillgänglighetsanpassade träbryggor och ramper den första upplagan av Träskyddspriset. Dessa har öppnat nya möjligheter för alla skellefteåbor och besökare att vistas i naturen och utöva sina fritidsintressen. –Det är ett hedersamt och glädjande besked att Skellefteå kommun får ta emot Träskyddspriset 2020, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande (S).

Regionråd tar plats i jury för nationellt träskyddspris2.7.2020 08:01:19 CEST | Pressmeddelande