Svenska truppen hemma efter intensiv VM-helg

De bästa Breakarna i världen gjorde upp om medaljerna på VM i Korea. Japan och Canada tog förstaplatserna i bgirl respektive bboy klasserna.

Saga "Fairytale" Ax

Det är det hittills största startfältet på ett VM i Breaking i World Dance Sport Federation.

Det märks också tydligt att Breaking är på väg mot OS i Paris, eftersom konkurrensen ökar för varje tävling som körs.

Sverige hade flera Breakare på plats för att kämpa om medaljerna. Resultatmässigt blev det inte fullt som förväntat för vissa av de tävlande men det är lärdomar att ta med hem.

- Vi vet vad vi ska göra för att utveckla både Breaking och individuella prestation, säger landslagscoach Ferhat Duz som var med truppen på plats.

Bästa svenska resultat stod två Team Swedens bgirls för. Av 114 startande bgirls slutade Saga "Fairytale" Ax på plats 31 och Fredmar "Mononoke" Lopez på plats 61. Fredmar Lopez battlade mot regerande världsmästare i det avgörande battlet för att gå vidare till topp 32.

Med VM som erfarenhet laddar nu Team Sweden Breaking om för att tävla på Breaking EM i Manchester den 5-6 november. Första svenska rankingtävlingen inom Breaking (Swedish Breaking League) är i Göteborg den 19 november.

På www.breakingforgold.com finns samlad information om Breaking.

Saga "Fairytale" Ax