Svenska truppen till alpina para-VM i Espot

Ebba Årsjö, Aaron Lindström och Arvid Skoglund utgör den formstarka trupp som ska representera Sverige i alpina para-VM i spanska Espot den 21–29 januari.
Arvid Skoglund, Ebba Årsjö och Aaron Lindström är uttagna till alpina para-VM 2023.

Snart stundar para-VM i alpin skidåkning och nu presenteras den svenska truppen som ska göra sitt för att kamma hem medaljerna. Truppen består av Ebba Årsjö, Aaron Lindström och Arvid Skoglund – samma trio som representerade Sverige på Paralympics i Beijing för snart ett år sen.

Försäsongen har varit bra och truppen är formstark. Världscuptävlingarna i Sankt Moritz i december blev en svensk succé med totalt sex pallplatser. Ebba Årsjö tog fyra segrar då och är naturligt den åkaren med störst medaljchanser på VM i Espot. Inför den här säsongen har hon slipat på tekniken för att ta åkningen ytterligare en nivå.

– Det handlar om att Ebba kommer ner i backen och åker mer hållbart. Världscuppremiären var ett kvitto på att hon har lagt fokus helt rätt, säger förbundskapten Henrik Bergqvist.

VM innebär nya möjligheter för Aaron Lindström som i de senaste världsmästerskapen blivit utan medalj.

– Det är chans till revansch för Aaron. Formen är bra och han tog två pallplatser i världscupen i december. Hans första pallplatser på två år.

Arvid Skoglund är ett framtidsnamn som redan hunnit med att tävla på VM och Paralympics samt fått kliva upp på pallen i Europacupen.

– Arvid siktar på topp 10 på VM. Tanken är att han ska börja prestera på allvar den här säsongen, säger förbundskaptenen.

Svenska truppen

Ebba Årsjö
Klubb: Vemdalens IF Alpina
Ålder: 22 år
Bor: Norrköping och Vemdalen
Tävlingsklass: LW4
Mästerskapsmedaljer:
Två paralympiska guld (slalom och superkombination i Beijing 2022), ett paralympiskt brons (störtlopp i Beijing 2022) samt två VM-guld från VM i Lillehammer 2022 (slalom och parallellslalom)

Aaron Lindström
Klubb: SK Vitesse
Ålder: 22 år
Bor: Åre (från Skövde)
Tävlingsklass: LW6/8–2

Arvid Skoglund
Klubb: IF Hudik Alpin
Ålder: 19 år
Bor: Östersund (från Hudiksvall)
Tävlingsklass: LW6/8–2

Här finns tävlingsschemat för VM

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.