SchibstedSchibsted

Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll

Sedan streamingtjänsterna lanserades har många bytt zappandet mellan kanaler till att bläddra bland streamingplattformar för att hitta något att se på. Men hur lång tid tillbringar svenskarna egentligen på att menyvandra på jakt efter tv-serier? Undersökningen ”Svenska TV-panelen” från tv.nu visar att närmare varannan svensk lägger en hel dag per år på att välja film eller tv-serier.

I den allra första upplagan av tv.nus nya undersökning “Svenska TV-panelen” har fler än 6500 svenskar svarat på frågor om sina streamingvanor. Den visar att nästan varannan svensk lägger minst 16 till 30 minuter i veckan på att välja innehåll på streamingtjänster. Utslaget över ett år motsvarar det ungefär en hel dag. Åtta procent svarar att de lägger minst 1,5–2 timmar per vecka vilket på ett år skulle bli hela fyra dagar.

– Tv-tittande är verkligen något alla har en relation till och ett återkommande samtalsämne i lunchrummen. Det är lätt att känna igen sig i att det kan ta tid att hitta rätt innehåll på streamingplattformar. Men en hel dag är lite för mycket. Därför tycker vi att man ska slippa letandet. Vår streamingguide samlar allt innehåll utan att behöva besöka varje enskild tjänst så att det blir lättare att välja, säger Helena Folcker, vd på tv.nu.

Vilka parametrar som är viktigast när man står inför valet av en serie eller film varierar för svenskarna. De flesta, 29 procent, uppger att rekommendationer från vänner eller familj väger tyngst medan 18 procent tycker att IMDB-betyget spelar störst roll. Nästan lika många, 17 procent, tycker att omnämningar i media är viktigt. Dock är det bara åtta procent som tycker att tjänstens egen rekommendationsfunktion är avgörande.

För ytterligare information, kontakta:

Helena Folcker, vd, tv.nu
helena.folcker@schibsted.com

Om tv.nu

tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.

Om Svenska TV-panelen

Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har över 6 500 tv-tittare svarat i denna undersökning.

Bilaga

Vilka av följande är viktigast om du ska börja kolla på en ny serie eller film på en streamingtjänst?

Totalt

Rekommendation från vänner/familj

29 %

Seriens / filmens IMDB-betyg

18 %

Den är omskriven i media

17 %

Min partner vill se den med mig

Recension från en kritiker

13 %

Någon som tipsar på sociala medier

10 %

Reklam

9 %

Rekommendationer från streamingtjänsten

8 %

Annat

13 %

Hur lång tid uppskattar du att det brukar ta för dig att välja en serie eller film att streama i veckan?

Totalt

0–15 minuter

53 %

16–30 minuter

24 %

31–45 minuter

7 %

46–60 minuter

5 %

1–1,5 timmar

3 %

1,5–2 timmar

4 %

2–2,5 timmar

0 %

2,5–3 timmar

0 %

Över 3 timmar

3 %

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.

Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala25.10.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.