Svenska vattenskidlandslaget till U-21 & PARA EM i Österrike är uttaget!

I år kommer Sverige till start i dessa två mästerskap med inte mindre än sju topprankade elitåkare där samtliga har långa landslagskarriärer och tidigare EM erfarenheter med sig i bagaget!

2022 E&A U-21 Waterski Championship och 2022 E&A Disabled Waterski Championships arrangeras av Österrikiska Vattenskidförbundet i Fischlham, Gmunden, Österrike mellan den 28 augusti och 3 september. De båda mästerskapen arrangeras på den mycket omtyckta och extremt väletablerade mästerskapsarenan, Wasserschi Leistungszentrum Union Fischlham, som genom årtionden stått som värd för en mängd stora tävlingar och flera Europamästerskap i olika klasser.

Den svenska U-21 truppen består av sex av våra främsta elitåkare med regerande och dubbla U-21 Europamästaren Tim Törnquist i spetsen. Tim är naturligtvis även förhandstippad storfavorit med siktet inställt på ett tredje EM-guld i paradgrenen slalom. I tillägg till ankaret Törnquist utgörs truppen av Ella Björlin, Elsa Bergsgård, Simon Aldman, Charlie Westlund och Leo Cederquist.

Merittyngda Elsie Antonsson utgör i ensam majestät Sveriges landslag vid detta PARA EM. Med en elitkarriär som sträcker sig över drygt ett kvarts sekel och med fler vunna EM och VM medaljer än någon annan svensk åkare i historien kommer hon till start med två färska EM-silver från 2021 att försvara.

Anförare och förbundskapten för vår starka 6-mannatrupp är Johan Thyr som på plats i Österrike kommer att tillse att vårt landslag ges de absolut bästa möjligheterna att leverera toppresultat. Johan assisteras i sitt planeringsarbete av både VSK-Kommitteen och undertecknad. Elsie kommer att assisteras av sin son och ledsagare Sven Claes-Fredrik Antonsson.

Läs mer om U-21 EM HÄR

Läs mer om PARA EM HÄR

Jag tillsammans med min kollega Alice och styrelsen i SVWF önskar samtliga landslags-åkare, förbundskapten Thyr och assistent/ledsagare Antonsson Stort Lycka Till i Österrike!