Svenska villkor ska gälla i Sverige – inte polska

I dag går remisstiden ut för regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads kräver att Sveriges nya arbetsmarknadsministern ändrar förslaget så att svenska regler för reseersättning och traktamente ska gälla utstationerade arbetare. Det kan handla om över 10 000 kronor i lönekuvertet varje månad.

I juni presenterades regeringens utredning om genomförandet av EU:s nya utstationeringsdirektiv. Enligt förslaget ska svenska lagar och regler för reseersättningar och traktamenten inte gälla för utstationerad arbetskraft i Sverige. Istället är det arbetstagarens hemlands regler som ska avgöra det. För en byggnadsarbetare i Sverige kan det handla om över 10 000 kronor i lönekuvertet varje månad.

I dag går remisstiden ut och Byggnads kräver att Sveriges nya arbetsmarknadsminister, som själv har facklig bakgrund, ändrar förslaget.

- Byggnads medlemmar har en enkel fråga till Eva Nordmark. Är det svenska eller polska villkor som ska gälla när vi bygger Sverige? Vi är trötta på dumpningen av löner och villkor i byggbranschen. Som förslaget ser ut nu kan en utstationerad arbetare stå helt utan ersättning för resor och boende. Det är helt oacceptabelt för oss, säger Johan Lindholm, ordförande Byggnads.

Enligt Arbetsmiljöverket var det ungefär 70 000 utstationerade arbetare i byggsektorn under 2018, främst från Polen, Litauen och Lettland. Troligtvis är det många som inte registrerats. Byggnads har under lång tid drivit på för att förändra utstationeringsdirektivet och sätta stopp för lönedumpning i byggbranschen.

- I Sverige ska företag konkurrera med kvalitet och kompetens, inte genom att dumpa löner och villkor för anställda. Vi behöver utländsk arbetskraft för att bygga alla bostäder som saknas men vi är förbannat trötta på byggföretag som dumpar löner. Vi ska ha schyssta villkor för alla arbetare, oavsett om det är en betongarbetare från Göteborg eller en snickare från Warszawa, säger Johan Lindholm.