Svenskar att hålla koll på i helgen

Göteborgsvarvet, Diamond League i Shanghai och mindre utomlandstävlingar. Till helgen finns det all anledning att hålla koll på ett flertal svenska aktiva som drar igång utomhussäsongen på allvar.

I helgen är det dags för stor löparfest i Göteborg när 40:e upplagan av Göteborgsvarvet går av stapeln. Över 60 000 löpare väntas komma till start, och i tillägg nästan perfekta löparförhållanden. I startlistorna hittar vi hela åtta löpare som gjort under timmen på halvmaraton, bland annat kenyanen Richard Mengich som är den enda som gjort Göteborgsvarvet under 60 minuter. På svensksidan väntar en spännande kamp om SM-medaljer mellan Hanna Lindholm och Charlotta Fougberg på damsidan. På herrsidan kommer Robel Fsiha till start. Robel, som är tvåa genom tiderna i Sverige på distansen.
Tävlingen sänds live på Göteborgsposten.
Allt om Göteborgsvarvet

Andra tävlingar att hålla kolla på:

16/5 (natten till fredag):

USATF Distance Classic (Eagle Rock, USA):
Kalle Berglund, 1500m (kontakt: Jasper Buitink, +4795100411)
Hanna Hermansson, 800m (kontakt Urban Aruhn 0725050252)
Startlistor
Tidsprogram

17/5 (natten till lördag):

Meet of Champions (Marietta, Atlanta):
Yolanda Ngarambe, 800m
Tidsprogram