Svenskar att hålla koll på i helgen

Göteborgsvarvet, Diamond League i Shanghai och mindre utomlandstävlingar. Till helgen finns det all anledning att hålla koll på ett flertal svenska aktiva som drar igång utomhussäsongen på allvar.

I helgen är det dags för stor löparfest i Göteborg när 40:e upplagan av Göteborgsvarvet går av stapeln. Över 60 000 löpare väntas komma till start, och i tillägg nästan perfekta löparförhållanden. I startlistorna hittar vi hela åtta löpare som gjort under timmen på halvmaraton, bland annat kenyanen Richard Mengich som är den enda som gjort Göteborgsvarvet under 60 minuter. På svensksidan väntar en spännande kamp om SM-medaljer mellan Hanna Lindholm och Charlotta Fougberg på damsidan. På herrsidan kommer Robel Fsiha till start. Robel, som är tvåa genom tiderna i Sverige på distansen.
Tävlingen sänds live på Göteborgsposten.
Allt om Göteborgsvarvet

Andra tävlingar att hålla kolla på:

16/5 (natten till fredag):

USATF Distance Classic (Eagle Rock, USA):
Kalle Berglund, 1500m (kontakt: Jasper Buitink, +4795100411)
Hanna Hermansson, 800m (kontakt Urban Aruhn 0725050252)
Startlistor
Tidsprogram

17/5 (natten till lördag):

Meet of Champions (Marietta, Atlanta):
Yolanda Ngarambe, 800m
Tidsprogram

18/5:

Diamond League (Shanghai):
Fanny Roos, kula (kontakt: Vesteinn Hafsteinsson, 0709147158)
13:00: Livesändning i TV4
Tävlingens hemsida

Lange Laufnacht (Karlsruhe):
Lisa Havell, 5000m
Andreas Almgren, 1500m
Johan Rogestedt, 1500m
Tävlingens hemsida

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.

U23-EM: Sista uttagningen + inbjudan pressträff2.7.2019 14:09:33 CESTPressmeddelande

Med nio dagar kvar till U23-EM i Gävle gjorde i dag förbundskapten Jonas Anshelm sin sista uttagning till mästerskapet. Det är tio killar och tio tjejer som blir sist in i truppen, som nu alltså är fulltalig. Klart står det att vi skickar totalt 50 personer till Gävle. – Det känns jätteroligt att det är en så stor trupp. Men nu gäller det att inte nöja sig med att bli uttagen utan också prestera på mästerskapet, säger Jonas Anshelm, som ser en hel del starka medaljkandidater.