Svenskar att hålla koll på i helgen

Till helgen väntar intensivt tävlande runtom i Europa för de svenska aktiva. På hemmaplan, i Uppsala, väntar två mångkampslandskamper: Nordiska juniormästerskapen och en seniorlandskamp mot Finland. Utomlands hittar vi flera intressanta namn på olika tävlingar.

8/6-9/6:

Nordiska juniormästerskapen, mångkamp (Uppsala):
Hela svenska truppen
Kontakt: Ullrik Mattisson, 073-0684862

Landskamp mot Finland i mångkamp (Uppsala):
Hela svenska truppen
Kontakt, Ullrik Mattisson

8/6:

Jena, Tyskland:
Kim Amb, spjut
Kontakt: Björn Amb, 070-8727372
Mer tävlingsinfo: http://www.jenjavelin.com/javelin-festival/

Innsbruck, Österrike:
Angelica Bengtsson, stav
Kontakt: Peter Widén, 070-8227560
Livestream: https://livestream.com/creativ-studio/GRC2019
er tävlingsinfo: http://www.goldenflyseries.com/

Gouden Spike, Leiden:
Hanna Hermansson (800m)
Lovisa Lindh (800m)
Kontakt: Jasper Buitink, +47 951 00 411
Mer tävlingsinfo: http://www.goudenspike.nl/

9/6:

Hengelo World Challenge, Nederländerna:
Erika Kinsey, höjd
Sofie Skoog, höjd
Thobias Montler, längd
Kontakt: Yannick Tregaro, 070-8880644
Mer tävlingsinfo: https://www.fbkgames.nl/

Fränkisch-Crumbach, Tyskland:
Ida Storm, slägga
Mer tävlingsinfo: https://www.hammerwurfmeeting-fraenkisch-crumbach.de/

Pfingstsportfest, Rehlingen:
Elmar Engholm, 1500m
Suldan Hassan, 3000m
Mer tävlingsinfo: http://www.lcrehlingen.de/pfingstsportfest/index.php

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Sju uttagna till U23-EM i Gävle28.5.2019 10:49:02 CESTPressmeddelande

I dag gjordes den första uttagningen till junior-EM i Gävle 11-14 juli. Och det är totalt sju namn som tar plats i truppen. – Det känns fantastiskt kul att börja ge klartecken till våra äldsta juniorer, som skall få visa att borta är bra men hemma är bäst. På pappret har vi redan några medaljkandidater och min förhoppning är självklart att de tar fighten om medaljerna! säger förbundskapten för U23 Jonas Anshelm.

Svensk Friidrott vill få fler i rörelse – fjärde året för Sverige på fötter21.5.2019 13:59:14 CESTPressmeddelande

Stillasittande är en av vår tids stora hälsoutmaningar - det är såväl forskare som politiker överens om. En av idrottsrörelsens stora missioner är att få fler att aktivera sig fysiskt och på så sätt må bättre – både fysiskt, psykiskt och socialt. Därför uppmanar Svensk Friidrott nu hela landet, genom manifestationen Sverige på fötter, att röra på sig under ett och samma dygn - torsdagen den 23 maj.