SchibstedSchibsted

Svenskar föredrar utländska serier framför svenska

Är utländska serier kanske svenskarnas nya favorit när det kommer till streaming? Om man tittar på tv.nu:s senaste undersökning finns det mycket som pekar på det. Under oktober gjordes en undersökning med “Svenska TV-panelen” som visade att majoriteten av svenskarna föredrar utländska serier framför svenska.

Helena Folcker och Lina Femtvik

Utbudet av serier ökar kraftigt då fler internationella streamingtjänster ger sig in på den svenska marknaden. Här har produktionen av svenska serier varit en stark trend hos flera streamingtjänster. Nu visar tv.nu:s senaste undersökning med “Svenska TV-panelen” att svenska serier inte är vad man föredrar. Undersökningen visar att närmare 60% av alla svenskar helst tittar på utländska serier.

Att fler föredrar utländska serier är lite anmärkningsvärt i och med att våra svenska streamingtjänster satsar mycket på lokalt innehåll. Däremot finns det vissa genres där svenskt innehåll står sig starkt, något som de svenska streamingtjänsterna borde satsa extra på, säger Helena Folcker, VD på tv.nu.

I samma undersökning ser man också att varannan svensk föredrar genren krim när de tittar på serier och att nästintill alla gillar dokumentärer. Endast 6% har svarat att de inte tittar på dokumentärer. Av dem som gillar dokumentärer är det också tydligt att krim är den populäraste genren att titta på.

True Crime har på senare tid seglat upp och blivit en favorit hos våra dokumentärälskare. Men att nästan alla svenskar tittar på dokumentärer var en rolig överraskning. Denna insikt vill vi ta tillvara på för att hjälpa våra användare att hitta nya favoriter när de besöker oss, säger Lina Femtvik, CMO på tv.nu.

För ytterligare information, kontakta:

Lina Femtvik, marknadschef/CMO, tv.nu
lina.femtvik@schibsted.com

Om tv.nu

tv.nu är Sveriges största tv-guide med över 2,3 miljoner unika besökare varje vecka. Bolaget startades 1999 och blev 2007 en del av Schibsted Media Group med systerbolag som Aftonbladet, SvD, klart.se, Yepstr.com, hygglo.se, Blocket, Lendo m.fl. Bolaget har ca 25 anställda och sitter i centrala lokaler i Stockholm, som delas med systerbolagen.

Om Svenska TV-panelen

Svenska TV-panelen är en återkommande undersökning som görs av tv.nu och besvaras av tv.nus användare. Panelen är en av Sveriges största som svarar på frågor om tv och streaming. Totalt har 8276 tv-tittare svarat i denna undersökning.

Vilken föredrar du mest: svenska eller utländska serier?

Svenska serier

Utländska serier

Inget av ovan

Vilka genrer föredrar du att titta på när det kommer till serier?

Drama

37%

Kriminal

49%

Romantik/Kärlek

21%

Dokumentär

37%

Thriller

34%

Komedi

28%

Annat

7%

För dig som gillar dokumentärer: vad är mest intressant för dig? (välj en eller flera)

Biografi

34%

Svenska historiska händelser

40%

Kriminal

43%

Politiska

20%

16%

Annat

9%

Tittar inte på dokumentärer

11%

Helena Folcker och Lina Femtvik

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.