Svenskar som lånar pengar ökar

Det är många som drömmer om en resa, en storslagen fest, en ny bostad eller något annat som inte den månatliga budgeten räcker till. En hel del svenskar väljer att låna pengar till sådana saker.

Varför lånar svenskarna pengar?

Svenskarna lånar pengar i större utsträckning än tidigare och cirka 2 miljoner har något typ av konsumtionslån. Konsumtionslån innefattar till exempel kredit lån, privatlån, smslån, blancolån och avbetalningar. Med tanke på att man måste vara 18 år för att få lov att upprätta ett lån så är det en ganska hög siffra.

En av anledningarna till att konsumtion-lånen har ökat lavinartat de senaste tio åren är att vi lever i ett samhälle som konsumerar oerhört mycket och som har en inställning att köpa först och betala sen. Även inställningen till lån har förändrats. Tidigare lånade vi nästan bara till stora saker som många omöjligt kan betala själv till exempel en bostad eller en bil.

Vi lever också i ett samhälle där det många gånger har blivit en status att omge sig med fina saker. Man vill gärna kunna köra samma bil som grannen, åka på samma semester som vännerna och erbjuda sina barn samma saker som klasskompisarna. Prislappen för allt detta blir ofta väldigt hög med räntor och avgifter som läggs på lånen. Det blir också många gånger en ond cirkel när man ska hålla samma standard på sitt liv som andra.

Vad lånar svenskarna pengar till?

Köp av bil hamnar överst på listan över vad svenskarna lånar pengar till, vilket inte är så konstigt. En bil är det sällan många som har råd att köpa kontant och en bil behöver många för att kunna ta sig till arbetet. Många gånger lockar även bilhandlare med låga räntor och bra avbetalningsplaner, många tänker inte på att de lånen ofta har höga avgifter som gör lånet dyrt ändå.

Renovering av hem och finansiering av andra lån kommer på andra och tredje plats. Många behöver ta lån när de ska renovera huset, det är ofta en dyr historia och svårt att skrapa ihop till själv. Att samla sina lån kan ibland vara en fördel eftersom man ofta sänker sin månadskostnad men det kan också vara en indikation på att man har lånat för mycket.

På fjärde plats kommer lån till olika sorters resor vilket är en ögonbrynshöjare. När man lånar pengar till en semesterresa så är ju både pengarna och semestern förbrukad. Man får hoppas att man kan leva länge på semester-minnena istället och att det känns värt avbetalningarna varje månad.

När man inte betalar sina lån i tid

När man inte betalar sin lån i tid kan det sluta med att man får en betalningsanmärkning som kan göra det svårt att få lån i framtiden. Det kan också vara problematiskt att skriva hyreskontrakt och att göra köp på faktura.

Hur allvarlig en betalningsanmärkning är och hur mycket den påverkar vad man vill göra beror på beloppet och hur gammal anmärkningen är. En betalningsanmärkning finns kvar i tre år och det är ganska lång tid att vara ekonomiskt begränsad. Har man inte betalt av sin skuld inom de tre åren så förlängs betalningsanmärkningen. Ungefär en halv miljon svenskar har en betalningsanmärkning.

För att undvika att hamna i en sits där man får en betalningsanmärkning brukar rådet vara att inte upprätta onödiga lån och om man har lån så ska man hålla sig till avbetalningsplanen. Om man har svårt att betala ska man kontakta långivaren för att få en ny avbetalningsplan som man har råd med, ibland kan man även få avgiftsfria perioder. Det sista man ska göra är ingenting, då slutar det med att man till sist sitter med en betalningsanmärkning.

Svenska spelutvecklare tar marknaden med storm14.11.2022 17:01:24 CET | Pressmeddelande

De mest populära spelutvecklarna som finns på marknaden idag är just från Sverige, och det är inte konstigt varför. De svenska spelföretagen är ständigt innovativa och utökar sin räckvidd, de visar upp en sällan skådad kreativitet i kombination med den bästa tekniken. Detta är några av anledningarna till att de internationella speljättarna helst vill jobba med svenska företag och deras spelutvecklare.

Möt hösten i Barcelona med resatillspanien.se!22.9.2022 16:23:44 CEST | Pressmeddelande

Det sägs att Barcelona är staden som aldrig sover. Det sägs även att Barcelona alltid erbjuder något för alla åldrar och intressen. Intresset för att resa till Barcelona och för att uppleva allt det fantastiska som staden har att erbjuda är enormt bland oss svenskar. Vad är det då som lockar oss svenskar i tiotusentals till Barcelona varje år och vad är det som man absolut inte får missa vid ett besök i Kataloniens vackra huvudstad?