Resia AB

Svenskarna har inget behov av att vara bortkopplade på semestern

Dela

Många svenskar har en nära relation med sin mobil och ökad skärmtid kryper allt längre ner i åldrarna. Frågan är hur mycket tid svenskarna egentligen lägger på sina skärmar? Använder svenskarna sina telefoner, ipads och laptops mer eller mindre under semestern jämfört med i vardagen? I en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia överraskade svenskarnas svar.

– Att få koppla bort mail och sociala medier verkar inte vara viktigt för svenskarna för att kunna varva ner och leva ett mer hållbart liv. Här syns ingen skillnad mellan varken kön eller åldersgrupper. Intressant med tanke på hur mycket det pratas om skärmtid och vilken inverkan skärmar har på vår återhämtning, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Mer än hälften av svenskarna känner inget behov av att vara bortkopplade

På frågan om de är helt bortkopplade från jobbmail och sociala medier under semestern svarar hela 52 % att de inte har något behov av det. Nästan en tredjedel svarar att det är självklart för dem att vara bortkopplade. 13 % menar att de gärna skulle vilja vara bortkopplade men tycker det är svårt att lyckas. Här är det betydligt fler kvinnor än män som kämpar med att koppla bort. En liten del av svenskarna är tveksamma eller vet inte om de är bortkopplade under semestern.

Endast 1 % av svenskarna menar att de behöver koppla bort sociala medier och mail

På frågan vad svenskarna behöver för att kunna hålla i längden svarade endast 1 % att de behöver koppla bort sociala medier och mail. Det är betydligt viktigare att få upptäcka nya platser, att få kvalitetstid med nära och kära samt att få varva ner och göra ingenting.

Åldersskillnader i frågan om att vara bortkopplad

I den mellersta åldersgruppen (35-55 år) har man minst behov av att vara helt bortkopplad. Bland de som inte är bortkopplade men som skulle vilja vara det är siffran högre bland de som är mellan 15 och 34 år. Här finns alltså en önskan om att vara bortkopplad i högre grad än hos de andra grupperna. Bland de som svarat att det är självklart för dem att vara bortkopplade är siffran betydligt högre hos den äldsta gruppen. Där är man oftast inte uppvuxen med att hela tiden kunna bli nådd eller att kunna nå vänner och bekanta dygnet runt.

De flesta svenskarna minskar sin skärmtid på semestern

Ungefär två tredjedelar av svenskarna menar att de spenderar mindre tid med sin telefon/ipad/laptop på semestern jämfört med i vardagen. En femtedel lägger ungefär lika mycket tid medan endast 5 % använder skärmarna mer på semestern än i vardagen.

Fler kvinnor än män drar ner på skärmtiden under semestern

Bland de som svarat att de har mindre skärmtid under semestern än i vardagen är siffran betydligt högre bland kvinnorna än männen. Bland storstäderna är siffran högre i huvudstaden än i övriga städer. Om man ser till de som svarat att de lägger samma tid är siffran högst hos den äldsta gruppen och lägst hos den yngsta. Störst skillnad är det mellan barnfamiljerna där de med äldre barn i större utsträckning har lika mycket skärmtid under semestern som i vardagen.

Fler män än kvinnor ökar sin skärmtid under ledigheten

Trots att siffran är relativt låg bland de som spenderar mer tid med skärmarna under semestern än i vardagen så är siffran mer än dubbelt så hög bland männen. Åldersmässigt är siffran högst bland de yngsta och lägst hos den äldsta. Geografiskt sett är siffran högst i Övre Norrland och lägst i Mellersta Norrland där faktiskt ingen valt det här alternativet. Jämför man storstäderna är det malmöborna som använder skärmarna i större utsträckning än stockholmarna och göteborgarna. Bland barnfamiljerna är siffran dubbelt så hög hos de med små barn som hos de med lite äldre barn.

Det här är viktigast för svenskarna för att hålla i längden

  1. Att få upptäcka nya platser/ få nya intryck
  2. Att få spendera mer kvalitetstid med nära och kära
  3. Att få varva ner och göra ingenting
  4. Att få fly vardagen
  5. Att få ha en aktiv semester
  6. Att få sola och bada
  7. Att få äta och dricka gott
  8. Tveksam/vet ej
  9. Annat
  10. Att få koppla bort sociala medier och mail

Är svenskarna helt bortkopplade från jobbmail och sociala medier på semestern?

  1. Nej, jag har inget behov av att vara helt bortkopplad (52 %)
  2. Ja, det är för mig självklart (27 %)
  3. Nej, men jag skulle vilja/tycker det är svårt (13 %)
  4. Tveksam/Vet ej (8 %)

Så mycket tid spenderar svenskarna med sin skärm (ipad/laptop/smartphone) på semestern jämfört med i vardagen

  1. Mindre än i vardagen (64 %)
  2. Lägger samma tid (21 %)
  3. Tveksam/Vet ej (10 %)
  4. Mer än i vardagen (5 %)

 *SIFO-undersökningen gjordes i april 2019 på uppdrag av Resia i samband med den årliga trendrapporten – Resiabarometern. Totalt gjordes 1120 intervjuer på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i ålder 15 till 79 år. Rapporten går att läsa här: https://www.resia.se/resiabarometern-2019

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Ansvarar för kommunikationen inom Resia Semester. Kontakta mig för frågor gällande semesterresor för privatpersoner.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Bali, Albanien och Krakow lockar många svenskar15.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt uppe i högsommaren och vädret bjuder på en härlig mix av sol, vind och regn. Svenskarnas sug efter resor är stort och några av resmålen som toppar listorna just nu är bland annat Bali, Krakow och Albanien. En trend som märks tydligt i sommar är att svenskarna bokar sista minuten-resor i högre utsträckning då många fortfarande inväntar en repris på förra årets hetta här hemma och inte vill boka upp sig för lång tid innan.

Hit reser svenskarna just nu– stora ökningar på topplistorna8.7.2019 06:45:00 CESTPressmeddelande

Vi är mitt uppe i sommaren och för många svenskar är det här semesterns allra första lediga dag. Då sommarvädret i år inte riktigt går att jämföra med sommaren 2018 bokas det en hel del resor just nu och det är flera spännande resmål som syns på topplistorna – såväl långväga som platser i Europa. För resor med avresa under vecka 28 syns ökningar till bland annat Krakow (+136 %), Denpasar (+104 %) och New York (+81 %).

Resia Travel Group erbjuder sommarens hetaste tåglinje27.6.2019 12:25:08 CESTPressmeddelande

Årets mest uppmärksammade transportsätt är definitivt tåget. Flygskammen ersattes med smygflygandet och har nu gått över i något som många kallar tågskryt. Skryt eller inte – tåg är ett fantastiskt transportmedel och för att matcha kundernas efterfrågan satsar nu Resia Travel Group på ett samarbete med North of England City Experience där man på ett enkelt och hållbart sätt kan upptäcka Englands norra delar.

Svenska damernas framgångar i VM lockar svenskar till Frankrike26.6.2019 06:30:00 CESTPressmeddelande

Svenska damlandslaget stod för en fantastisk prestation i måndags kväll och är nu klara för kvartsfinal mot Tyskland på lördag. Intresset för damlandslaget har exploderat och i media och sociala medier kan man se hur mer eller mindre kända svenskar visar sitt stöd. Det är inte bara hemifrån som man visar sitt stöd – flygbokningarna till Paris har ökat med hela + 42 % sedan matchen mot USA förra torsdagen.

Hälften av skåningarna har inget behov av att vara bortkopplade på semestern20.6.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Många skåningar har en nära relation med sin mobil och ökad skärmtid kryper allt längre ner i åldrarna. Frågan är hur mycket tid skåningarna egentligen lägger på sina skärmar? Använder man sina telefoner, ipads och laptops mer eller mindre under semestern jämfört med i vardagen? I en SIFO-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia överraskade skåningarnas svar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum