Resia AB

Svenskarna lägger mer pengar på bra boende - boutiquehotell ny trend

Dela

Mer pengar på bra boende, direktflyg och bättre mat är tydliga prioriteringar när svenskarna väljer resa. Tidigare valde vi i större utsträckning det billigaste flygalternativet och ett enklare hotell. Nu ökar istället efterfrågan på boutiquehotell.

– New York Times förklarar fenomenet livsstilshotell eller boutiquehotell som "små, tystlåtna hotell som genom spetsfundigheter är menade att appellera till ett sofistikerat, internationellt klientel". Jag tycker beskrivningen är väldigt bra och passar väl in på de boutiquehotell jag bott på världen över, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

– Hotellet i sig är ofta anledningen till resan, och man delar gärna med sig av miljön till vänner i olika sociala medier. På ett boutiquehotell är lobbyn det centrala, det är här gästerna samlas och umgås. Det får gärna finnas lite smått och gott som charkuterier och bubbel att socialisera över. Många hotell har även skapat vackra orangerier eller liknande för att sudda ut gränsen mellan ute- och innemiljö, fortsätter Lina Eklund.

Mer pengar och längre tid på plats

Svenskarna lägger inte bara mer pengar på boendet och resan, utan är också borta längre på sina weekendresor. 2016 spenderade svensken i genomsnitt 4,12 nätter på plats, i dag ligger den siffran istället på 5,09. Bokningssiffrorna från Resia talar tydligt för att intresset för weekendresor med kulturella och kulinariska upplevelser ökar.

– Vi ser att 70- och 80-talister är mer benägna att betala lite extra för att unna sig det som är bättre, och ser hotellet som en upplevelse i sig. I vår Resiabarometer ser vi också att svenskarna vill ha tillgång till Wi-Fi och bo mitt i smeten, krav som ofta boutiquehotell uppfyller. Jag tror personligen att den nya trenden är en blandning av att vi unnar oss mer, vill uppleva vackra saker och att vi vill få ett snyggt flöde i sociala medier då valet av hotell är som en spegel av gästens livsstil, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

10 boutiquehotell att besöka

1. Hotel Pigalle, Göteborg
2. The Steam Hotel, Västerås
3. Puro Hotel, Palma de Mallorca
4. Crosby Street Hotel, New York
5. Hotel Providence, Paris
6. Taj 51 Buckingham Gate, London
7. The Leonard, London
8. Room Mate Oscar, Madrid
9. Hotel Clement, Prag
10. Frattina 57, Rom
Bonus: Dorsia Hotel, Göteborg


För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor.

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum