Resia AB

Svenskarna låter sig inte skrämmas – nygamla resmål tillbaka på topplistorna

Dela

De senaste åren har resmål som Turkiet, Paris och Nice hamnat långt utanför topplistorna med tanke på oroligheter som drabbat platserna. I sommar sätter svenskarna ner foten och låter sig inte skrämmas längre. Såväl Turkiet som Paris och Nice är med på topplistorna och ökar stadigt.

– Jag är otroligt glad över att se så stora ökningar till de här destinationerna. Bilderna på stora hotellkomplex som stått tomma i Turkiet har verkligen satt sina spår. Att Paris är den storstad som trendar mest just nu känns också väldigt kul med tanke på det som inträffade där 2015, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Paris ökar med + 68 % och fortsätter

Jämfört med samma period förra året har Paris hittills ökat med +68 % och det stora intresset fortsätter i såväl butikerna som online. När staden drabbades av oroligheter 13 november 2015 rasade Paris på samtliga listor och många svenskar vågade inte längre resa hit i samma utsträckning som tidigare. I år är staden tillbaka, och det med besked. Stadens utbud av kulinariska äventyr i kombination med upplevelser och historia är några av framgångsfaktorerna.

Nice + 42 % i sommar

Även Nice drabbades av oroligheter och rasade ur listorna. Jämfört med förra året har resmålet ökat + 42 % och lockar svenskar som aldrig förr. En strandnära destination med många höjdpunkter såväl i staden som i närområdet är något som lockar soltörstande svenskar. Det franska köket är självklart också en stor anledning till att många väljer att resa hit.

Turkiets stora revansch - + 127 %

Turkiet är den destination som förlorat allra mest och som rasade från förstaplaceringarna till långt utanför topp 10 på nolltid. I sommar ökar alltså landet med hela +127 % och klättrar in på en sjätteplats på chartertopplistan. Landets turismnäring har drabbats hårt de senaste åren med tomma hotell och arbetslöshet som följd så att landet nu gör comeback glädjer självklart många. Att resmålet är prisvärt och har ett stort utbud av orter som passar vilket sällskap som helst är några av anledningarna till att Turkiet lockar svenskar.

– Anledningen till att så många svenskar nu hittar tillbaka är att många redan har en relation till landet. Våra kunder brukar nämna att de reser till sitt andra hem. Gästvänligheten i Turkiet är enorm och här känner sig alla välkomna. Det i kombination med vackra kustlinjer, spektakulära historiska platser och spännande evenemang tror jag är anledningen till vår comeback, menar Ilkay Uluışık på Turkiska Ambassadens Kultur och Turistråd.

*Resmålen som ökar mest på svenskarnas topplista 2018

 

  1. Antalya, Turkiet (+127 %)
  2. Paris (+68 %)
  3. Nice (+42 %)

*Listan är baserad på hittills bokade resor med avresa 1 juni – 31 augusti 2018, med ökning jämfört med förra året inom parentes. Listan inkluderar såväl reguljärflyg som charter.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 500 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg där vårt Servicecenter stöttar kundmötet med funktioner som marknad, teknisk utveckling, ekonomi, HR, IT och säljsupport. År 2016 omsatte vi 3,6 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum