Svenskarna näthandlar hållbart – men fria returer avgörande

Hållbarhet är en viktig parameter för sju av tio svenskar när de e-handlar. Många försöker undvika expressleveranser, samla sina inköp och köpa varor de slipper att returnera. Men samtidigt ökar antalet returer och en majoritet av svenskarna ser fria returer som avgörande för vilken e-handlare de väljer. Allt enligt en undersökning från Ecster.

Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson

För e-handlare har kundtillfredsställelsen till stor del förlitat sig på snabb leverans och en enkel och problemfri returprocess. Snabbhet är fortfarande avgörande för 15 procent, men 27 procent säger att de föredrar en mer klimatsmart leverans framför en snabb. Redan före pandemin skickade svenska konsumenter årligen tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet, och under 2020 ökade e-handeln med 40 procent. Samtidigt visar Postnords senaste e-handelsbarometer att andelen e-handlare som erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent.

Totalt uppger sju av tio svenskar, 71 procent, att de försöker ta hänsyn till klimatet när de handlar online. Av dessa uppger 43 procent att de försöker köpa varor som de inte kommer att returnera. Men samtidigt som många försöker undvika returer så anser fortfarande fler än hälften, 56 procent, att fria returer är helt eller delvis avgörande när de handlar online.

– De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter. För att minska klimatavtrycket bör man därför också börja se över saker som vilka drivmedel fordonsflottan som utför returerna har, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

En stor majoritet, 67 procent, har också någon gång returnerat saker de handlat på nätet. 1 procent säger till och med att man alltid skickar varor i retur. De allra flesta, 57 procent, skickar bara tillbaka saker någon enstaka gång, och 31 procent skickar aldrig tillbaka ett onlineköp.

Utöver att sträva efter att göra så få returer som möjligt kretsar många av svenskarnas andra ansträngningar för att ta hänsyn till klimatet när de handlar online kring transporterna, och om planering: 27 procent planerar sina inköp för att slippa välja expressleverans, och en fjärdedel försöker samla sina inköp till ett tillfälle och en nätbutik för att minska transporterna. 14% uppger att de enbart väljer svenska handlare när de handlar på nätet.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18-21 oktober 2021. Totalt intervjuades 1128 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson