Ecster

Svenskarna näthandlar hållbart – men fria returer avgörande

Dela
Hållbarhet är en viktig parameter för sju av tio svenskar när de e-handlar. Många försöker undvika expressleveranser, samla sina inköp och köpa varor de slipper att returnera. Men samtidigt ökar antalet returer och en majoritet av svenskarna ser fria returer som avgörande för vilken e-handlare de väljer. Allt enligt en undersökning från Ecster.
Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson
Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson

För e-handlare har kundtillfredsställelsen till stor del förlitat sig på snabb leverans och en enkel och problemfri returprocess. Snabbhet är fortfarande avgörande för 15 procent, men 27 procent säger att de föredrar en mer klimatsmart leverans framför en snabb. Redan före pandemin skickade svenska konsumenter årligen tillbaka 3,3 miljoner varor som köpts på nätet, och under 2020 ökade e-handeln med 40 procent. Samtidigt visar Postnords senaste e-handelsbarometer att andelen e-handlare som erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent.

Totalt uppger sju av tio svenskar, 71 procent, att de försöker ta hänsyn till klimatet när de handlar online. Av dessa uppger 43 procent att de försöker köpa varor som de inte kommer att returnera. Men samtidigt som många försöker undvika returer så anser fortfarande fler än hälften, 56 procent, att fria returer är helt eller delvis avgörande när de handlar online.

– De flesta returerna verkar komma från köp av kläder och skor. Här har både handlare och konsumenter mycket att vinna på en bättre beskrivning, bättre visualisering och bättre sökbarhet vid köptillfället. Men oavsett detta är det tydligt att returer kommer att ske och att fria returer är viktigt för konsumenter. För att minska klimatavtrycket bör man därför också börja se över saker som vilka drivmedel fordonsflottan som utför returerna har, säger Johan Nordström, Sverigechef på Ecster.

En stor majoritet, 67 procent, har också någon gång returnerat saker de handlat på nätet. 1 procent säger till och med att man alltid skickar varor i retur. De allra flesta, 57 procent, skickar bara tillbaka saker någon enstaka gång, och 31 procent skickar aldrig tillbaka ett onlineköp.

Utöver att sträva efter att göra så få returer som möjligt kretsar många av svenskarnas andra ansträngningar för att ta hänsyn till klimatet när de handlar online kring transporterna, och om planering: 27 procent planerar sina inköp för att slippa välja expressleverans, och en fjärdedel försöker samla sina inköp till ett tillfälle och en nätbutik för att minska transporterna. 14% uppger att de enbart väljer svenska handlare när de handlar på nätet.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18-21 oktober 2021. Totalt intervjuades 1128 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Kontakter

Bilder

Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson
Johan Nordström, Sverigechef, Ecster. Foto: Lars Eriksson
Ladda ned bild

Länkar

Om

Ecster
Ecster
Box 2169
10314 Stockholm

http://www.ecster.se

Ecster samarbetar med tusentals säljföretag och erbjuder betallösningar för alla kanaler. Vi finns i Sverige och i Finland med huvudkontor i Stockholm.

Följ Ecster

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ecster

Över 300 000 villaägare planerar att investera i solpaneler i år - ökning med 70%11.10.2022 08:05:54 CEST | Pressmeddelande

17% procent av Sveriges husägare vill installera solpaneler under det kommande året. Det är en ökning med hela 70% procent jämfört med 2021, visar en ny undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Ecster. Den främsta anledningen är att få billigare elkostnader då elpriserna under 2022 ökat lavinartat och förväntas fortsätta öka under hösten och vintern.

Svenskarna oroar sig för sin privatekonomi – men nästan hälften tänker ändå inte öka sitt sparande21.7.2022 05:00:00 CEST | Pressmeddelande

I tider av ökad inflation, höjda mat-, el- och bränslepriser oroar sig många svenskar för sin privatekonomi. Hela 9 av 10 svenskar känner oro för inflationen och mer än var tredje svensk tror att deras privatekonomi kommer försämras under året. Ändå väljer många att inte spara mer på bankkontot inför sämre tider. Detta visar en nyligen gjord Sifo-undersökning på uppdrag av betalföretaget Ecster.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye