Svenskarna reser helst till värmen för att fly julstressen

Julen närmar sig med stormsteg och en vit jul i all ära, men många svenskar önskar hellre fira på varmare breddgrader. Fler än en tredjedel (34 procent) har bokat en julresa utomlands i år eller drömmer om att göra det. Det visar Vings resepanel där 20 020 personer svarat på frågor om resvanor vid jul. Kanarieöarna är det resmål flest vill besöka under julen.

Puerto de Mogan, Gran Canaria. Foto Mats Högberg

- Det är lätt att känna stress inför julen. För att slippa alla måsten väljer många därför att resa bort. En resa är dessutom en fin julklapp och tillsammans med sitt resesällskap kan man ta del av nya upplevelser och skapa fina minnen, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Topp 5 – hit reser svenskarna helst i jul (fler val möjliga)

1. Kanarieöarna 42 procent

2. Karibien 26 procent

3. Thailand 26 procent

4. Maldiverna 23 procent

5. USA 15 procent

Sol och värme främsta skälet till att man vill resa bort över jul

34 procent uppger att de behöver sol och värme över julhelgerna. Ett annat skäl till julresan är att få kvalitetstid med sina nära och kära (22 procent). Andra svarar att de vill fly julstressen (14 procent) eller slippa högtidens alla krav och måsten (13 procent).

På frågan vad som är bra kvalitetstid under resan svarar nära 7 av 10 (68 procent) att det är att njuta av sol och värme, slappa och bara vara (48 procent) samt umgås med nära och kära (46 procent). Även goda middagar på restaurang samt njuta av strand och bad är populärt, det svarar 31 respektive 30 procent.

6 av 10 tar helst familjen med sig, 30 procent sin partner medan fem procent helst reser utan sällskap.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 20 020 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 23/11–1/12, 2017. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder: Besök gärna Vings bildbank https://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Premiär för show med Vings maskotar Lollo och Bernie!15.11.2018 12:29Pressmeddelande

Vings populära maskotar Lollo & Bernie har över 30 miljoner visningar på YouTube med sin dansfilm och många är de familjer som mött de kramgoa vännerna på Vings familjehotell. Nu kan Ving för första gången även stolt presentera en egen föreställning med barnens favoriter. Showen med Lollo & Bernie har premiär i helgen, 17-18 november, på Intiman i Stockholm. Den sätts även upp på Lisebergsteatern i Göteborg, 19-20 januari 2019.

Nyhet! Ving och Thomas Cook Group storsatsar på koncepthotell 201931.10.2018 11:23Pressmeddelande

Thomas Cook Group, där Ving ingår, fortsätter satsningen på skräddarsydda hotellkoncept och lanserar 20 nya koncepthotell under 2019 i Spanien, Grekland, Cypern och Turkiet. Ving kommer i ett första skede att erbjuda sex av dessa nya hotell, däribland ett familjevänligt Casa Cook på Kreta samt tre hotell inom ramen för det nya konceptet Cook’s Club. Det planeras även för ytterligare lanseringar inom kort.