Svenskarna sparar in på konsumtionen men behåller försäkringarna

Drygt hälften av alla svenskar är mer oroliga för sin privatekonomi i dag jämfört med för ett år sedan. Det visar en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av försäkringsbolaget If. Det vanligaste är att man drar ned på sin vardagskonsumtion, men mat, bil och försäkringar vill svenskarna helst inte spara in på, enligt If.
Mest oroade över ekonomin är personer i åldersgruppen 30 till 44 år, visar en ny undersökning från If. Kvinnor är mer oroade än män.

Svenskarna är mest oroliga i Norden för ekonomin. De är också i högre grad oroade för privatekonomin i dag jämfört med för ett år sedan. Bland kvinnor är 58 procent mer oroliga nu än för ett år sedan, jämfört med 43 procent bland männen. Och det trots att 70 procent lagt undan pengar för oväntade utgifter.

– Vi har i vår stora nordiska hälsorapport i år sett oroande tecken på höga stressnivåer i Norden. Då är en naturlig följdfråga hur pass mycket den ekonomiska osäkerheten spelar in, och det visar sig att oron för privatekonomin har ökat betydligt det senaste året. Förebyggande hälsofrågor måste ta in alla delar av livet, och där är ekonomin grundläggande, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.

Mest oroade är åldersgruppen mellan 30 och 44 år, samt medelinkomsttagare.

– Det är inte så förvånande att denna åldersgrupp är mer oroade. Många har kanske köpt ett eget boende och varit optimistiska med boräntorna och här står vi nu med en hög inflation och stigande räntor. Det kan vara klokt att tänka lite extra på utgifterna i väntan på att ränta, inflation och energipriser ska stabiliseras, säger Kristina Ström Olsson.

Det sparar svenskarna in på

Den ekonomiska situationen gör att många hushåll behöver dra ned på sina utgifter. På frågan vad som är det första man drar ned på för att minska sina utgifter svarar den största gruppen, drygt en tredjedel, att man i i första hand drar ned på vardagskonsumtionen medan tre av tio drar ned på semesterutgifterna. 14 procent drar ned på fritidsaktiviteter medan färre, knappt sju procent drar ned på matutgifterna. Likaså drar få i första hand in på bil (sex procent) och boende (en procent). Försäkringar drar bara 0,6 procent av respondenterna in på i första hand.

Vad är det första du drar ned på om du måste minska dina utgifter?

Vardagskonsumtion: 36,2%

Semester: 30%

Fritidsaktiviteter: 14,4%

Mat: 6,6%

Bil:6,1%

Boende: 1,1%

Försäkringar: 0,6%

Annat 5,1%

Undersökningen genomfördes under perioden 6-12 april 2023, av Syno International. 1015 personer mellan 18 och 80 år deltog i undersökningen. Källa: If

– För många har boende och mat blivit avsevärt dyrare än för ett år sedan. De högre utgifterna ser ut att balanseras med lägre kostnader för annan konsumtion och aktiviteter. Det känns betryggande att så få som 6 av 1000 i första hand spar in på försäkringar. I osäkra tider är försäkringsskyddet extra viktigt, säger Kristina Ström Olsson.

Samtidigt visar Kantar Sifo-undersökningen att åtta av tio svenskar värderar tid mer än pengar. Det är ungefär lika mellan könen. Och det är just i åldrarna 30 till 44 år som man värderar tid högst i förhållande till pengar.

­­– Motsägelsefullt kan tyckas i tuffa ekonomiska tider där många är bekymrade över privatekonomin. Den höga värderingen av tid kan vara ett uttryck för att man känner sig stressad och att tiden inte räcker till. Det kan handla om att man vill få tid till reflektion och återhämtning. ”Hälsan kommer först”, och det ser vi också bekräftas i frågan om hälsa kontra karriär där nio av tio väljer hälsa framför karriär, säger Kristina Ström Olsson.

Mer information:

Läs hela den nordiska hälsobarometern 2023: if-nordic-health-report-2023.pdf

Tips för bättre hälsoekonomi:

1. Se över dina fasta utgifter och om du kan få bättre villkor, till exempel för bostadslån och elavtal, som sänker utgifterna.

2. Bli energismart hemma och när du transporterar dig, det kan minska dina utgifter. Cykel kanske kan vara ett bra alternativ? Vardagsmotion är dessutom ett bra sätt att minska stressnivån.

3. Tänk igenom din vardagskonsumtion, vad är need to have och vad är nice to have? Här finns ett hållbarhetsperspektiv också så du kan ta två flugor i en smäll. Detsamma gäller egentligen även semesterutgifterna. På de flesta håll i Sverige finns rekreation på nära håll som kostar litet.

4. Har du roliga men för dyra fritidsaktiviteter just nu? Om du behöver spara in på utgifterna under en period finns bra billiga alternativ som naturvandringar, vardagsmotion utomhus och Facebook-grupper för olika intressen som är värda att prova. Eller varför inte träffas och umgås under enkla former. Det viktiga är att behålla aktivitetsnivån även när man spar in.

5. Se till att vara rätt försäkrad. Försäkringsbolagens rådgivare kan hjälpa dig.

Undersökningen genomfördes under perioden 6-12 april 2023, av Syno International. 1015 personer mellan 18 och 80 år deltog i undersökningen.
Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.