Resia AB

Svenskarna stannar hemma i valtider

Dela

Att riksdagsvalet står för dörren är något som också påverkar svenskarnas resmönster. Många svenskar är engagerade och väljer därför att stanna hemma under den här perioden. Enligt bokningsstatistik från Resia minskar avresorna med hela 22 % på valdagen. Under hela valveckan minskar resandet med 11 %, jämfört med samma period de år vi inte har val i vårt land.

– Vi har jämfört bokningar under valår med icke valår under de senaste fem åren och ser tydligt att många undviker att resa bort just under valperioden. Även om det finns möljighet att poströsta i förväg eller rösta från utlandet verkar de flesta föredra att stanna hemma på valdagen, säger Lina Eklund, PR-specialist på Resia.

Valdagen minskar antal utlandsresenärer med 22 %

Efter att ha jämfört bokningar med avresor under den här dagen de senaste fem åren syns en tydlig skillnad. Hela 22 % färre svenskar väljer att vara på resande fot under den här dagen jämfört med år då vi inte har val. Trots att det finns möjlighet att såväl förtidsrösta som att rösta från ett annat land verkar alltså de flesta svenskar vilja finnas på plats och undviker därför att resa bort den här dagen.

11 % färre svenskar reser utomlands under valveckan

Jämför man istället hela valveckan med samma vecka när vi ej har val ligger siffran på - 11 %. September är annars en populär månad att resa bort på då det ofta är behagliga temperaturer, mindre trängsel och om man är ute i god tid även bra priser. Under valåren 2014 och 2018 ser det alltså annorlunda ut. Något som i vissa fall leder till lägre priser på resor under valveckan.

Påverkar valresultatet svenskarnas resande?

– I årets val har frågan om svenskarnas resvanor aktualiserats i samband med diskussioner om flygskatt och klimatpåvekran. Jag är rätt säker på att vi inte kommer sluta resa, men att vi kanske tänker annorlunda kring våra resor i framtiden. Kanske vill vi klimatkompensera alla våra flygresor, bo på hotell med fokus på hållbarhet, satsa på semester i närmiljön eller åka tåg istället för att flyga. Det är också viktigt att se den tekniska utvecklingen som pågår när det gäller mer hållbara lösningar för både flyg och båt. Det är så många spännande frågor som väckts och som kommer fortsätta diskuteras. För oss är det självklart att vara en del av dessa, säger Lina Eklund, PR-specialist Resia.

För mer information, kontakta gärna:

Lina Eklund, PR-specialist Resia AB, telefon: 0702-88 49 75, e-post: lina.eklund@resia.se

Nyckelord

Kontakter

Lina EklundPR-specialist - PR och extern kommunikation

Det är mig du kontaktar i första hand då jag är den som är presskommunikatör på Resia. Jag jobbar främst med våra semesterresor men svarar på alla frågor.

070-2884975lina.eklund@resia.se

Bilder

Länkar

Om

Resia AB
Resia AB



Resia Travel Group har skapat och driver flertalet varumärken inom resebranschen där den gemensamma nämnaren är personligt engagemang. Med branschens bästa kompetens, en utmärkande energi och stor nyfikenhet har vi som målsättning att alltid skapa överraskande bra reselösningar. För vi kan det här med resor. Vi vet vad som tillför värde när man är på resande fot. Semesterdrömmar, smidiga affärsresor, energigivande möten, gruppresor och events samt välorganiserade kongresser – vi gör skillnad tack vare våra 400 specialiserade medarbetare.

Med fäste i Skandinavien jobbar vi mot hela världen och är tillgängliga såväl online som via telefon och i butik. Vi möter våra kunder genom varumärkena Resia, Resfeber, Box Office, Bengt-Martins, Cruise Market, Rejsefeber, Reisefeber, Ticket Service, ARTE Udland och Hyttespecialisten. Huvudsätet finns i Göteborg. År 2017 omsatte vi 3,5 miljarder kronor. 

Följ Resia AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Resia AB

Saturday satori – trenden som ger dig ett mer balanserat liv25.9.2018 06:30Pressmeddelande

Satori är ett begrepp inom zenbuddismen och är det japanska ordet för upplysning vilket är nära besläktat med ordet för insikt. Det beskriver ett tillstånd när man är nöjd och där man slutat jaga efter status och materiella ting. Istället fokuserar man på sådant som kan ge balans och njutning. Den här trenden passar därför perfekt med resor - oavsett om det är en resa där man förflyttar sig rent fysiskt eller en inre resa.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum