Svenskarna suktar efter D-vitamin

Snö, kallt och grått. Den sena våren gör att svenskarna längtar efter sol och värme. Det märker semesterhusförmedlaren NOVASOL då bokningarna till Sydeuropa har ökat med 13 procent jämfört med samma tid förra året.

Just nu är trycket extra stort på semesterhus i Sydeuropa vilket tyder på att kylan har fått svenskarna att drömma om varmare breddgrader.

- Vädret har stor påverkan, sommaren förra året var en av de sämsta i Sverige på länge och nu har vi haft en riktigt kall vinter, det gör att vi längtar efter sol och värme, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

En annan anledning till det ökade intresset för att hyra hus i Sydeuropa tror Torbjörn Fredman kan vara den svaga kronkursen.

- Om man hyr ett hus eller en lägenhet kan man leva billigt trots den dyra euron, genom att exempelvis laga maten själv, säger Torbjörn Fredman.

Semesterfavoriten Spanien i topp

Den populäraste destinationen i värmen bland svenskarna just nu är semesterklassikern Spanien. Många väljer att hyra hus i Malaga och Alicante.

- Spanien är en solsäker klassiker och många svenskars favorit. Ett säkert kort om man längtar efter sol och värme helt enkelt, säger Torbjörn Fredman.

Destinationen som står för den största ökningen är Italien. Bokningarna till Italien har ökat med 12 procent jämfört med samma tid förra året.

- Italien är ett attraktivt resmål, det populäraste området att hyra hus i är Toscana. Maten, kulturen och landskapet är bara några anledningar till det, säger Torbjörn Fredman.

Topp 5 i Sydeuropa just nu*

1. Spanien
  2. Kroatien
  3. Italien
  4. Frankrike
  5. Grekland

*Sett till antalet bokningar under 2018

NOVASOL, dansommer, Friendly Rentals och Ardennes-Etape utgör NOVASOL-gruppen som har huvudkontor i Virum, Danmark och det svenska kontoret ligger i Mölndal. NOVASOL-gruppen har dotterbolag i 18 europeiska länder och fler än 60 kontor över hela Europa. NOVASOL-gruppen sysselsätter mer än 2500 anställda och frilansare. Med mer än 50 000 semesterbostäder i 28 länder är NOVASOL-gruppen den största förmedlaren av semesterbostäder i Europa. Under 2017 förmedlade NOVASOL-gruppen semesterbostäder till mer än 2 miljoner gäster. NOVASOL grundades 1968 och Sverigekontoret öppnades upp 1990. Affärsidén är att förmedla privata hus och lägenheter till personer som vill uppleva den lokala kulturen i landet de besöker genom att hyra ett privat boende.

Nästan var fjärde fritidshusägare har höga kostnader10.9.2018 07:03Pressmeddelande

Nästan var fjärde fritidshusägare tycker att de extra kostnaderna som fritidshuset medför är höga. Det visar en undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL. Att äga ett fritidshus innebär inte bara kostnader som el och vatten utan det kan även tillkomma både underhåll, och oväntade händelser. Utifrån hur den privata ekonomin ser ut anser 23 procent att de har mycket eller ganska höga kostnader i samband med sitt fritidshus. - Utgifterna är många när man äger ett fritidshus och när man lägger ihop alla kostnaderna kan det lätt äta upp mycket av ens budget, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL. Bland 65-79 åringarna som äger ett fritidshus är det 26 procent som anser att kostnaderna för fritidshuset är höga. Bland boenden i Stockholm, oavsett ålder, är det 27 procent som anser kostnaderna i samband med fritidshuset är höga. Nästan hälften av alla fritidshusägare har haft en oväntad utgift Ett fritidshus har inte bara fasta kostnader som ska betalas varje månad utan det kan ä

Avkoppling utan uppkoppling30.7.2018 07:02Pressmeddelande

En undersökning som Novus gjort på uppdrag av NOVASOL visar att både vuxna och barns skärmtid minskar i fritidshuset. Istället för att sitta framför datorn och surfa runt på mobilen är vi ute i naturen. Sex av tio fritidshusägare svarar att deras skärmtid minskar när de är i sitt fritidshus och fyra av tio bland de som har barn svarar att deras barns skärmtid också gör det. Detta trots att hela 85 procent av samtliga svarande har tillgång till internet i sitt fritidshus. - I dag förväntas man finnas tillgänglig dygnet runt, men när vi åker till vårt fritidshus bryter vi våra vardagliga mönster. Vi vill koppla av, koppla ner, koppla bort och lägga tiden på annat, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef på NOVASOL. Fler ute i naturen Det vi lägger tiden på istället är att vara ute i naturen. Drygt sju av tio svarar att de är ute i naturen i större utsträckning när de är i sitt fritidshus jämfört med en vanlig vardag hemma. - Att få vara ute i naturen är det bästa sättet att koppla av. Jag tro