Svenskarna suktar efter D-vitamin

Snö, kallt och grått. Den sena våren gör att svenskarna längtar efter sol och värme. Det märker semesterhusförmedlaren NOVASOL då bokningarna till Sydeuropa har ökat med 13 procent jämfört med samma tid förra året.

Just nu är trycket extra stort på semesterhus i Sydeuropa vilket tyder på att kylan har fått svenskarna att drömma om varmare breddgrader.

- Vädret har stor påverkan, sommaren förra året var en av de sämsta i Sverige på länge och nu har vi haft en riktigt kall vinter, det gör att vi längtar efter sol och värme, säger Torbjörn Fredman, Nordenchef NOVASOL.

En annan anledning till det ökade intresset för att hyra hus i Sydeuropa tror Torbjörn Fredman kan vara den svaga kronkursen.

- Om man hyr ett hus eller en lägenhet kan man leva billigt trots den dyra euron, genom att exempelvis laga maten själv, säger Torbjörn Fredman.

Semesterfavoriten Spanien i topp

Den populäraste destinationen i värmen bland svenskarna just nu är semesterklassikern Spanien. Många väljer att hyra hus i Malaga och Alicante.

- Spanien är en solsäker klassiker och många svenskars favorit. Ett säkert kort om man längtar efter sol och värme helt enkelt, säger Torbjörn Fredman.

Destinationen som står för den största ökningen är Italien. Bokningarna till Italien har ökat med 12 procent jämfört med samma tid förra året.

- Italien är ett attraktivt resmål, det populäraste området att hyra hus i är Toscana. Maten, kulturen och landskapet är bara några anledningar till det, säger Torbjörn Fredman.

Topp 5 i Sydeuropa just nu*

1. Spanien