Svenskarna tar sig helst fram till fots under semestern

Att snöra på sig bekväma skor och promenera är det färdsätt som gäller under en utlandssemester, när svenskarna får välja. Näst intill hälften av alla resenärer väljer promenader på resmålet. En fjärdedel så många svenskar väljer taxi eller liknande tjänster såsom Uber, medan endast två procent inte väljer något färdsätt utan helst stannar på hotellet. Detta visar Tickets nya Sifoundersökning.

- En stor del av upplevelsen av att resa utomlands är att i lugn och ro utforska resmålet genom sköna promenader. På så sätt är det också lättare att upptäcka pärlor, kanske ett mysigt kafé eller en rolig butik som man kanske annars hade missat, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Promenader är det mest populära sättet att ta sig fram på resmålet under en semester. På andra plats kommer att ta taxi/Uber. Resenärer i åldersgrupp 31-40 är något mer bekväma och uppger i större utsträckning att de tar sig fram via dessa tjänster, jämfört med personer i både yngre och äldre åldersgrupper. I denna åldersgrupp är det vanligt att ha småbarn, varför just promenader kanske inte alltid är att föredra när hela familjen ska ta sig från en plats till en annan.

En femtedel uppger att de helst tar sig fram med kollektivtrafik, både lokalbussar och tunnelbana eller spårvagn. Att välja kollektivtrafiken är mest populärt bland yngre resenärer i åldersgruppen 18-30 år, samt även de mer seniora resenärerna i åldern 66-79 år, jämfört med övriga åldersgrupper. Däremot skiljer de sig lite åt genom att de äldre helst åker lokalbuss (18 procent) och de yngre föredrar tunnelbana/spårvagn (16 procent).

Att cykla lockar endast 4 procent av de svenska resenärerna. Måhända kan en okänd stad, eller ovan trafiksituation spela in i att så pass få väljer cykeln som färdsätt.

- Personligen hoppas jag att fler resenärer får upp ögonen för att hyra cykel under semester, åtminstone under en dag. Det är ett fantastiskt sätt att upptäcka en ny plats på. I New York kan jag tipsa om att hyra cykel på nedre delen av Manhattan och cykla längsmed Hudsonfloden på Manhattans västra sida. Härliga vyer och perfekta cykelvägar

Hur tar du dig helst fram på ditt resmål under en utlandssemester?

1. Promenader, 44 procent
  2. Taxi/Uber, 12 procent
  3. Lokalbuss, 11 procent
  4. Tunnelbana/Spårvagn, 9 procent
  5. Cykel, 4 procent
  6. Båt, 1 procent
  7. Liftar, 0 procent
  8. Annat färdsätt, 10 procent
  9. Inget, när jag reser utomlands stannar jag helst på boendet, 2 procent
  10. Tveksam, vet ej, 6 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment. Jag fungerar även som tf. presskontakt.

072-533 13 01Michael.kapil@ticket.se

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.