Svenskarnas kärlek till Gran Canaria består

Gran Canaria är resmålet som många svenskar tagit till sitt hjärta. Så pass mycket att man återvänder gång på gång till den kanariska ön. 6 av 10 har varit på Gran Canaria fyra gånger eller fler visar Vings resepanel där 10 354 svenskar svarat på frågor om att semestra på Gran Canaria.

Strandpromenaden i Maspalomas lockar många svenskar. Foto Pontus Wallin.

Med skön värme, stabilt klimat och relativt kort flygresa från Sverige kan man förstå att resmålet lockar många turistande svenskar. Under 2017 reste till exempel ca 325 000 svenskar till Gran Canaria enligt den kanariska turistbyrån.

-  Det är lätt att förstå varför hundratusentals svenskar väljer att resa till Gran Canaria år efter år, det är få resmål som kan leverera lika mycket i form av fina stränder, bra hotell, shopping, spektakulär natur, restauranger, nattliv, golfbanor och dessutom ett behagligt klimat året runt, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving.

Nära 9 av 10 vill tillbaka

På frågan om man kan tänka sig att återvända till Gran Canaria på semester så svarar 87 procent ja, medan drygt 5 procent svarar nej och 8 procent att de inte vet. Av dem som svarat i resepanelen har 6 av 10 varit på Gran Canaria fyra gånger eller fler. 26 procent två till tre gånger och 14 procent en gång (10 347 svar).

Gran Canaria 2.0

Ving bad också de svarande att fritt svara på vilka positiva förändringar man sett på Gran Canaria de senaste åren. Många tar då upp att Gran Canaria har förändrats till det bättre med allt från finare hotell, infrastruktur med bättre vägar, promenadstråk och bra krogar(öppen fråga 3292 svar).

Deltagarna fick också fritt lämna tre ord som de förknippar Gran Canaria med. Många nämner sol, bad, värme, mat & dryck, avkoppling, klimatet, kort flygresa och människorna.

Vad är det som lockar med Gran Canaria?  (10 500 svar, max tre svar möjliga)

1. Klimatet är bra 65 procent
  2. Relativt kort flygresa (6 timmar) 41 procent
  3. Jag har varit där förut och känner mig hemma 23 procent
  4. Det är ett prisvärt resmål 19 procent
  5. God mat och dryck 18 procent

Vilket resmål tycker du bäst om på Gran Canaria? (9 766 svar)

1. Playa del Inglés 25 procent
  2. Puerto Rico 15 procent
  3. San Agustin 11 procent
  4. Puerto de Mogán 10 procent
  5. Maspalomas 9 procent

Smultronställen

När deltagarna i resepanelen fick tipsa om de smultronställen man har på Gran Canaria är det framför allt några resmål som sticker ut och som återkommer bland svaren, det är bland annat Puerto Rico, pittoreska Puerto de Mogán och Maspalomas samt strandpromenaden Las Canteras i Las Palmas. Många uppgav även golfrundor och stranden som sina smultronställen.

Vings Gran Canaria

Ving har haft resor till Gran Canaria sedan 60-talet och är experter på ön. Med över 200 hotell och 12 resmål har Ving det bredaste programmet i branschen på Gran Canaria. Bland hotellen hittar man Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts, Ocean Beach Club (O.B.C.) och Sunprime Hotels för vuxna. Man kan uppleva storstaden Las Palmas, nöjeslivet i Playa del Inglés eller bara varva ner i solsäkra Puerto de Mogán.

Läs mer om Vings Gran Canaria här.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 12 433 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 27/8-9/9 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Strandpromenaden i Maspalomas lockar många svenskar. Foto Pontus Wallin.
Pittoreska Puerto de Mogán. Foto Mats Högberg
Detta förknippar vi främst Gran Canaria med.

127 000 svenskar kan inte ha fel om Teneriffa11.10.2018 10:38Pressmeddelande

Under 2017 reste ca 127 000 svenskar till Teneriffa enligt den kanariska turistbyrån. Efter Gran Canaria är Teneriffa Vings mest populära vinterresmål. När Ving ställde frågor i sin Resepanel om Teneriffa svarade nära 8 av 10 (78 procent) att de blev så förtjusta i Teneriffa att de gärna återvänder på semester. 66 procent har varit på Teneriffa två gånger eller fler, varav 15 procent mer än sex gånger, det visar resultaten när 7 536 svenskar svarat på frågor om att semestra på Teneriffa