Svenskars personliga berättelser dansas när Mattias Andersson regisserar Cullbergbaletten
– Det är oerhört inspirerande att arbeta med dansare för en danskontext. Många av mina största scenkonstupplevelser har varit just dansföreställningar. Jag hoppas också att med detta samarbete kunna vidareutveckla mina tankar om kroppen, rummet, verklighet, fiktion och hur en människas livsberättelse kan transformeras till scenisk gestaltning, säger regissören Mattias Andersson.
Liksom i de tidigare uppsättningarna ligger ett omfattande dokumentärt intervjuprojekt till grund till manuset, genomfört med hjälp av sociologer. Människor från skiftande sociala bakgrunder, från hela Sverige, har fått frågan: "Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?". Föreställningen har sedan arbetats fram utifrån svaren. The Mental States of Sweden in Dance försöker med dansens villkor fånga ett slags mentalt tillstånd av Sverige idag. Ett 40-tal personer har intervjuats av radiojournalisten Shang Imam (från bland annat Verkligheten i P3 ) och de autentiska rösterna finns med i föreställningen som en ljudinstallation.
Utdrag ur en intervju:
KARWAN, 21 ÅR, HÄSSELBY
"Om du fick välja en händelse i ditt liv som Cullbergbaletten skulle dansa – vilken skulle du välja då?"
– När jag tog körkortet. Det var en lycka, en stor lycka. Det kändes overkligt. Jag började dansa. Jag klev ur bilen med min körlärare. Så började vi knäppa med fingrarna och dansa, bara jag och han. Det var utanför stället där man gör uppkörningar i Farsta, det var säkert människor som såg men det var inget vi tänkte på. Sen gick jag hem, ringde min pappa och berättade.
"På vilket sätt skulle dansarna dansa den här händelsen?"
– Dom ska springa runt nakna och bara skrika och vara helt exalterade, rulla på marken, hoppa och krama om varandra och dra varandra i håret. Allihop, dom ska vara helt galna och skrika och riva varandra, riva ner saker som står bredvid dom. Dom ska vara helt tokiga bara. Det ska vara opera bakom och så ska de göra massa konstiga rörelser och vara helt galna. Armarna går ju åt alla riktningar som går, de sparkas och flyger upp i luften, det sprattlas på golvet. Några av dom slår sig själva på ansiktet med båda händerna, drar sig i håret. Det ska ungefär se ut som om de skadar sig själva, men publiken ska få en känsla av att de bara är så glada och lyckliga. Glädjen sprider sig och dansen går in i deras hjärtan och publiken, det är som om de tittar rakt in i solen. Det är för starkt.
Mattias Andersson påbörjade sina dokumentära sceniska undersökningsprojekt med föreställningen The Mental States of Gothenburg på Angereds Teater 2006. Projektet fick en fortsättning på Dramaten 2013 med The Mental States of Sweden . Mattias Andersson är verksam som dramatiker och regissör och sedan 2006 konstnärlig ledare för Backa Teater, en del av Göteborgs Stadsteater. Mattias Anderssons pjäser har spelats på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Malmö Stadsteater och internationellt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Ryssland, Rumänien, USA och Serbien. 2006 nominerades Mattias Andersson till Nordiska Dramatikerpriset. Han tilldelades Svenska Ibsenpriset 2007 och för sin uppsättning av Brott och straff på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007, Svenska Teaterkritikers pris 2007 och nominerades till Dagens Nyheters Kulturpris. Uppsättningen Lille Kung Mattias på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers pris 2009. Radioteaterversionen av Brott och straff vann dramaklassen i internationella Prix Marulic 2010. Andersson tilldelades Svenska Dagbladets Thalia-pris 2013. 2015/2016 var han aktuell med Dostojevskijs Idioten på Dramaten och våren 2016 med en internationell samproduktion, The Misfits , för det europeiska teaternätverket Prospero. Hösten 2016 spelades Anderssons Deformerad persona på Dramaten. I maj 2017 tilldelades Mattias Andersson den internationella barnteaterorganisationen Assitejs pris "Artistic Excellence Award 2017" för sin konstnärliga gärning för den unga publiken.
Regi och koncept Mattias Andersson
Koreografi Mattias Andersson och Cullbergbalettens dansare
Medverkande Cullbergbaletten
Scenografi och kostym Martin Falck
Ljuddesign och kompositör Anna Sóley Tryggvadóttir
Ljusdesign Charlie Åström
Intervjuer Shang Imam
Urpremiär den 8 september 2017, Elverket, Dramaten, Stockholm.
För mer information:
Mimmi Fristorp
Presschef
08-6656175
0703-726175
mimmi.fristorp@dramaten.se
Nyckelord
Bilder
Dokument
Om
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Dramaten presenterar höstens nyheter 202420.3.2024 12:22:23 CET | Pressinbjudan
Välkomna till Dramatens pressträff där Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare och Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten tillsammans med skådespelaren Joel Valois presenterar höstens repertoar. Medverkar gör aktuella regissörer och skådespelare.
Dramaten öppnar huset på Kulturnatten20.3.2024 11:26:19 CET | Pressmeddelande
Kulturnatten går av stapeln lördagen den 20 april och Dramaten håller öppet hus hela kvällen. På programmet står guidade visningar, möjlighet att se utdrag från repertoaren, demonstration av teatersminkning och för de yngre finns teateraktiveter i Lejonkulan. Öppet mellan klockan 18.00-24.00.
Svindel – Sara Stridsberg återvänder till Kärlekens Antarktis11.3.2024 11:42:31 CET | Pressmeddelande
Med Svindel återvänder Sara Stridsberg till sin elegi över den mördade kvinnans liv i romanen Kärlekens Antarktis. Pjäsen utspelar sig på en plats någonstans efter döden där Kristina ser tillbaka på livet som var och livet som det blev utan henne. Omkring henne rör sig mamma Raksha och pappa Ivan. Kärleken Shane. Och så barnen Valle och Solveig, som hon aldrig någonsin kan sluta att titta på. För regi står Rebecka Hemse och i huvudrollen syns Ingela Olsson. Premiär på Målarsalen den 22 mars.
Navalnyj: Rättegången – en gestaltad läsning22.2.2024 09:00:47 CET | Pressmeddelande
Dramaten.Doc ger en gestaltad läsning av Navalnyj: Rättegången – en aldrig tidigare spelad pjäs baserad på faktiska domstolsförhandlingar. Söndagen den 17 mars klockan 16:00 på Lilla scenen.
Efterlängtad Liv Strömquist ger goda råd i en bisarr tid20.2.2024 10:01:47 CET | Pressmeddelande
Dramatens radarpar Liv Strömquist och Ada Berger har skapat en ny komedi med småpåvar, nyfrälsta experter och sexiga föreläsare som älskar att ge goda råd. På scen syns deras trogna ensemble från tidigare föreställningar: Sanna Sundqvist, Ana Gil de Melo Nascimento, Eric Stern och David Book, nu förstärkt med Johan Ulveson och Maia Hansson Bergqvist. Urpremiär för Liv och Död Strömquist på Stora scenen den 8 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum