Dramaten

Svenskars personliga berättelser dansas när Mattias Andersson regisserar Cullbergbaletten

Dela

"Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?". Regissören Mattias Andersson fortsätter att undersöka landets tillstånd, denna gång med dans i samarbete med Cullbergbaletten. The Mental States of Sweden in Dance är en fortsättning på Anderssons uppmärksammade dokumentära teateruppsättningar The Mental States of Gothenburg och The Mental States of Sweden . Urpremiär den 8 september 2017 på Elverket.

– Det är oerhört inspirerande att arbeta med dansare för en danskontext. Många av mina största scenkonstupplevelser har varit just dansföreställningar. Jag hoppas också att med detta samarbete kunna vidareutveckla mina tankar om kroppen, rummet, verklighet, fiktion och hur en människas livsberättelse kan transformeras till scenisk gestaltning, säger regissören Mattias Andersson.

Liksom i de tidigare uppsättningarna ligger ett omfattande dokumentärt intervjuprojekt till grund till manuset, genomfört med hjälp av sociologer. Människor från skiftande sociala bakgrunder, från hela Sverige, har fått frågan: "Finns det någon särskild händelse i ditt liv som du skulle vilja se dansad av Sveriges främsta danskompani?". Föreställningen har sedan arbetats fram utifrån svaren.  The Mental States of Sweden in Dance  försöker med dansens villkor fånga ett slags mentalt tillstånd av Sverige idag. Ett 40-tal personer har intervjuats av radiojournalisten Shang Imam (från bland annat  Verkligheten i P3 ) och de autentiska rösterna finns med i föreställningen som en ljudinstallation.

Utdrag ur en intervju:

KARWAN, 21 ÅR, HÄSSELBY 
"Om du fick välja en händelse i ditt liv som Cullbergbaletten skulle dansa – vilken skulle du välja då?" 

– När jag tog körkortet. Det var en lycka, en stor lycka. Det kändes overkligt. Jag började dansa. Jag klev ur bilen med min körlärare. Så började vi knäppa med fingrarna och dansa, bara jag och han. Det var utanför stället där man gör uppkörningar i Farsta, det var säkert människor som såg men det var inget vi tänkte på. Sen gick jag hem, ringde min pappa och berättade. 
"På vilket sätt skulle dansarna dansa den här händelsen?" 
– Dom ska springa runt nakna och bara skrika och vara helt exalterade, rulla på marken, hoppa och krama om varandra och dra varandra i håret. Allihop, dom ska vara helt galna och skrika och riva varandra, riva ner saker som står bredvid dom. Dom ska vara helt tokiga bara. Det ska vara opera bakom och så ska de göra massa konstiga rörelser och vara helt galna. Armarna går ju åt alla riktningar som går, de sparkas och flyger upp i luften, det sprattlas på golvet. Några av dom slår sig själva på ansiktet med båda händerna, drar sig i håret. Det ska ungefär se ut som om de skadar sig själva, men publiken ska få en känsla av att de bara är så glada och lyckliga. Glädjen sprider sig och dansen går in i deras hjärtan och publiken, det är som om de tittar rakt in i solen. Det är för starkt. 



Mattias Andersson påbörjade sina dokumentära sceniska undersökningsprojekt med föreställningen  The Mental States of Gothenburg  på Angereds Teater 2006. Projektet fick en fortsättning på Dramaten 2013 med  The Mental States of Sweden . Mattias Andersson är verksam som dramatiker och regissör och sedan 2006 konstnärlig ledare för Backa Teater, en del av Göteborgs Stadsteater. Mattias Anderssons pjäser har spelats på bland annat Dramaten, Stockholms Stadsteater, Göteborgs Stadsteater, Malmö Stadsteater och internationellt i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Ryssland, Rumänien, USA och Serbien. 2006 nominerades Mattias Andersson till Nordiska Dramatikerpriset. Han tilldelades Svenska Ibsenpriset 2007 och för sin uppsättning av  Brott och straff  på Backa Teater fick han Expressens teaterpris 2007, Svenska Teaterkritikers pris 2007 och nominerades till Dagens Nyheters Kulturpris. Uppsättningen  Lille Kung Mattias  på Backa Teater tilldelades Svenska Teaterkritikers pris 2009. Radioteaterversionen av  Brott och straff  vann dramaklassen i internationella Prix Marulic 2010. Andersson tilldelades Svenska Dagbladets Thalia-pris 2013. 2015/2016 var han aktuell med Dostojevskijs  Idioten  på Dramaten och våren 2016 med en internationell samproduktion,  The Misfits , för det europeiska teaternätverket Prospero. Hösten 2016 spelades Anderssons  Deformerad persona  på Dramaten. I maj 2017 tilldelades Mattias Andersson den internationella barnteaterorganisationen Assitejs pris "Artistic Excellence Award 2017" för sin konstnärliga gärning för den unga publiken.

Regi och koncept Mattias Andersson 
Koreografi Mattias Andersson och Cullbergbalettens dansare 
Medverkande Cullbergbaletten 
Scenografi och kostym Martin Falck 
Ljuddesign och kompositör Anna Sóley Tryggvadóttir 
Ljusdesign Charlie Åström 
Intervjuer Shang Imam 
 

Urpremiär den 8 september 2017, Elverket, Dramaten, Stockholm. 

För mer information: 

Mimmi Fristorp 
Presschef 
08-6656175 
0703-726175 
mimmi.fristorp@dramaten.se 

Nyckelord

Bilder

Dokument

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten, Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Teaterchef är Eirik Stubø.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908, och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum