Svensken drömmer om att bli administratör

19.5.2016 08:47 | ManpowerGroup

Administratör har överraskande avancerat till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Yrket lockar främst anställda och arbetssökande medan de studerande inte är lika frälsta.

Administratör har överraskande avancerat till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb 2016.

– För många är det säkert förvånande att administratör seglat upp som etta på listan. Men det är ett varierande och ansvarsfullt arbete som kräver ordning och reda och ibland också diplomati. Ofta är administratören den spindel i nätet som får verksamheten att fungera, säger Monica Längbo, HR-direktör för ManpowerGroup Sverige.

De som lockas av rollen som administratör ser det framför allt som ett spännande och personligt utvecklande arbete, visar den nya undersökningen från Manpower Work Life. Både bland anställda och arbetssökande hamnar yrket högt, på första respektive andra plats. Men de studerande är inte lika sålda och i den gruppen kommer administratör först på sjunde plats – efter yrken som lärare, läkare och polis.

Administratör är en samlingsbeteckning för en mängd yrkestitlar. Det handlar om allt från löneadministratörer och marknadsassistenter till medicinska sekreterare och nätverksadministratörer. Arbetet kräver ständig vidareutbildning i språk, ekonomi och IT.

Även ManpowerGroup märker av det ökade intresset för administratörsjobbet.

– Vi söker för närvarande drygt 200 administratörer för våra kundföretags räkning. Trycket är stort på de här tjänsterna. Det handlar om jobb över hela landet inom vitt skilda branscher, säger Monica Längbo.

Svenskarnas drömjobb 2016

1. Administratör
  2. Ingenjör
  3. Projektledare
  4. Ekonom
  5. Entreprenör
  6. Säljare
  7. Författare
  8. Managementkonsult
  9. Lärare
  10. Äventyrare

Administratörsyrket är särskilt attraktivt bland gymnasieutbildade, medelålders kvinnor som bor utanför storstadsregionerna, medan ingenjörsyrket är särskilt populärt bland unga, framför allt högutbildade unga män.

Här finns hela rapporten Drömjobb att ladda ner. Där finner du också tio-i-topplistorna med anställdas, arbetssökandes och studerandes drömjobb.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Stor efterfrågan på arbetskraft för hotell- och restaurangbranschen i sommar13.6.2017 08:06Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i hotell- och restaurangarbetsgivarnas sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden för det tredje kvartalet är höga + 20 procent - den starkaste jobbprognosen på över två år. Även handeln och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Handeln lämnar Sveriges starkaste jobbprognos13.6.2017 07:58Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet. Sysselsättningstrenden för parti- och detaljhandeln är nu höga + 23 procent - den högsta bland de undersökta branscherna. Även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan. Bland regionerna är det i Götaland de största jobbökningarna väntas, då både östra och västra Götaland har lämnat starka prognoser inför det kommande kvartalet.

Högtryck på arbetsmarknaden i mellersta Sverige13.6.2017 07:52Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns tydligt i arbetsgivarnas sysselsättningsplaner inför det tredje kvartalet, sysselsättningstrenden för mellersta Sverige (Södermanlands, Västmanlands, Örebro samt Värmlands län) är optimistiska + 11 procent. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.

Lågtryck på arbetsmarknaden i norra Sverige13.6.2017 07:50Pressmeddelande

Den pågående högkonjunkturen syns dessvärre inte i de norrländska arbetsgivarnas sysselsättningsplaner. Sysselsättningstrenden är låga -2 procent inför sommarmånaderna, vilket trots allt är en ökning mot förra kvartalets pessimistiska jobbprognos. Bland de undersökta branscherna toppar handeln med höga +23 procent, och även hotell- och restaurangbranschen och finans-, fastighets- och uppdragsbranscherna förväntar sig en mycket stor kompetensefterfrågan.