Svensken drömmer om att bli administratör

Administratör har överraskande avancerat till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb, visar Sveriges största arbetslivspanel Manpower Work Life. Yrket lockar främst anställda och arbetssökande medan de studerande inte är lika frälsta.

Administratör har överraskande avancerat till första plats på topplistan över svenskarnas drömjobb 2016.

– För många är det säkert förvånande att administratör seglat upp som etta på listan. Men det är ett varierande och ansvarsfullt arbete som kräver ordning och reda och ibland också diplomati. Ofta är administratören den spindel i nätet som får verksamheten att fungera, säger Monica Längbo, HR-direktör för ManpowerGroup Sverige.

De som lockas av rollen som administratör ser det framför allt som ett spännande och personligt utvecklande arbete, visar den nya undersökningen från Manpower Work Life. Både bland anställda och arbetssökande hamnar yrket högt, på första respektive andra plats. Men de studerande är inte lika sålda och i den gruppen kommer administratör först på sjunde plats – efter yrken som lärare, läkare och polis.

Administratör är en samlingsbeteckning för en mängd yrkestitlar. Det handlar om allt från löneadministratörer och marknadsassistenter till medicinska sekreterare och nätverksadministratörer. Arbetet kräver ständig vidareutbildning i språk, ekonomi och IT.

Även ManpowerGroup märker av det ökade intresset för administratörsjobbet.

– Vi söker för närvarande drygt 200 administratörer för våra kundföretags räkning. Trycket är stort på de här tjänsterna. Det handlar om jobb över hela landet inom vitt skilda branscher, säger Monica Längbo.

Svenskarnas drömjobb 2016

1. Administratör
  2. Ingenjör
  3. Projektledare
  4. Ekonom
  5. Entreprenör
  6. Säljare
  7. Författare
  8. Managementkonsult
  9. Lärare
  10. Äventyrare

Administratörsyrket är särskilt attraktivt bland gymnasieutbildade, medelålders kvinnor som bor utanför storstadsregionerna, medan ingenjörsyrket är särskilt populärt bland unga, framför allt högutbildade unga män.

Här finns hela rapporten Drömjobb att ladda ner. Där finner du också tio-i-topplistorna med anställdas, arbetssökandes och studerandes drömjobb.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Om Manpower Work Life

Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort. Den senaste undersökningen genomfördes under februari och mars och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 398 personer har svarat på frågorna.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.