Svenskfavoriten Volkswagen Passat uppdateras nästa år

Med mer än 29 miljoner tillverkade bilar är Passat världens mest framgångsrika modell i sitt segment. Under 2019 är det dags för en uppdatering av den populära bilen.
Åttonde generationen av Passat lanserades hösten 2014.

Den första generationen av Passat lanserades 1973. I dag, 45 år senare och i sin åttonde generation, säljs Passat på alla kontinenter i världen. Volkswagen har hittills tillverkat mer än 29 miljoner exemplar av denna bästsäljare, vilket gör den till en av de tre mest framgångsrika modellerna i Volkswagens historia − efter Golf (35 miljoner) och före Beetle (21,5 miljoner).

Uppdatering under 2019

Den åttonde generationen av Passat lanserades hösten 2014. Under 2019 kommer den att uppdateras och produktionsförberedelserna sker för närvarande bakom kulisserna i Emden-fabriken i Nordtyskland. Tidpunkten för världspremiären och själva lanseringen kommer att meddelas senare.

Nästa version av Passat får nya drivlinor och uppgraderade ljus-, assistans- och infotainmentsystem samt en ny nivå av onlinetjänster. Nästa milstolpe för Passat blir att som första mellanklassmodell bryta 30-miljonersbarriären.

1973: Första generationen lanserades

Mer flexibel än någon tidigare Volkswagen-modell – 1973 lanserades den första generationen Passat, som hatchback med två eller fyra dörrar och en stor bagagelucka. Med en längd av 4 190 mm, det vill säga något kortare än nya T-Roc, erbjöd Passat gott om utrymme. Och ännu mer utrymme blev det när kombiversionen Passat Variant lanserades 1974.

2018: 45 år av tekniska framsteg

Nuvarande generation av Passat, den åttonde i ordningen, har vuxit till en längd på upp till 4 887 mm. Samtidigt har modellen blivit en sann återspegling av de framsteg som har gjorts inom fordonsindustrin. Alla banbrytande tekniska innovationer – från det låsningsfria bromssystemet till moderna, intelligenta förarassistanssystem – har åtföljt Passat genom åren.

Som en mångsidig bil, skräddarsydd för behoven hos familjer och tjänstebilsförare, har Passat blivit den mest framgångsrika mellanklassmodellen i världen. Det finns olika versioner och derivatmodeller av Passat i Europa, Kina och USA och tillsammans bildar de en av de viktigaste produktpelarna inom Volkswagen.

Passat på den svenska marknaden

Passat är en av svenskarnas populäraste bilmodeller, mycket tack vare kombinationen av generösa utrymmen, generös utrustning, fyrhjulsdriften 4MOTION, dubbelkopplingslådan DSG och effektiva motorer. Laddhybriden Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil.

Hittills i år, januari till november, är Passat Sveriges fjärde mest registrerade modell med 13 075 bilar, varav 3 914 är en GTE. Sedan 1973 har totalt drygt 365 000 exemplar av Passat rullat ut på de svenska vägarna.

Åttonde generationen av Passat lanserades hösten 2014.
Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil.
Första generationen Passat lanserades 1973.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.