Svenskt aktivistlarm skyddar mottagarna av årets människorättspris

Frank Mugisha från Uganda och Xheni Karaj från Albanien är hbtqi-aktivister från platser där homofobi är utbrett. För att skydda sig mot hot och attacker deltar de i Natalia Project, Civil Rights Defenders nödlarm för utsatta människorättsförsvarare. I veckan kommer de till Sverige för att ta emot priset Civil Rights Rights Defender of the Year Award.

"Att vara öppet homosexuell i Uganda är att vara i fara. Jag har själv blivit gripen, torterad, förföljd och attackerad. Nästan varje hbtqi-person lever med den rädslan varje dag", berättar Frank Mugisha för Civil Rights Defenders.

I Uganda är homosexualitet olagligt och kan ge långa fängelsestraff. Ugandiska medier har vid flera tillfällen outat hbtqi-personer med uppmaningar om att döda dem. Frank Mugisha, chef för hbtqi-organisation Sexual Minorities Uganda, har på grund av sitt arbete drabbats av den brutala diskrimineringen många gånger. 2011 mördades hans vän och kollega David Cato i sitt hem i samband med att ha hängts ut i media.

Satellituppkopplatgps-larm

För att kunna fortsätta sitt arbete trots hotbilden deltar Frank Mugisha sedan 2018 i Natalia Project. Deltagare i projektet utrustas med ett nödlarm som innebär att de med en knapptryckning kan slå larm om de blir attackerade, gripna eller bortförda. Systemet har utvecklats och drivs från Sverige. Det använder en kombination av gps-positionering, mobilnätverk och satellituppkopplingar och larmjouren övervakas dygnet runt. Larmsignalen skickas till Civil Rights Defenders huvudkontor i Stockholm och till personer i aktivisternas närhet, som snabbt kan koordinera hjälpinsatser och informera omvärlden om attacken.

plats i Sverige för att ta emot människorättspris

I veckan kommer Frank till Sverige för att ta emot årets människorättpris, Civil Rights Defender of the Year Award, som han delar tillsammans med den albanska hbtqi-aktivisten Xheni Karaj. Även hon deltagare i Natalia Project sedan 2013. I Albanien är homosexualitet tillåtet, men extremt stigamtiserat. Att kämpa för hbtqi-rättigheter är förenat med stor fara.

"Vår organisation är ständigt utsatt för hot. Vi tar emot allt ifrån hat propaganda på Facebook till fysiska hot om att våra lokaler ska brännas. Natalia Project-larmet innebär sinnesro. Vi känner oss mer skyddade med vetskapen om att det finns tusentals vittnen och beskyddare med detta personliga larmsystem", säger Xheni Karaj.

Civil Rights Defender of the Year Award delas ut på onsdag 11 maj kl 17.00-19.30 på Fotografiska Museet i Stockholm. Pristagarna finns på plats i Stockholm fram till fredag 13 maj.

Läsmer om Natalia Project här.

Lärmer om Xheni Karaj och Frank Mugisha här.

Tusentals döda i Ukraina – så dokumenteras övergreppen17.5.2022 15:36:09 CEST | Pressmeddelande

Nyligen rapporterades det att den första ryska soldaten har ställts inför rätta i Kiev. För att samla in bevisning som kan användas till framtida rättegångar har flera demokrati- och människorättsorganisationer i Ukraina nu ställt om sin ordinarie verksamhet. – Vårt mål är att säkerställa rätten till sanningen, säger Kateryna Petrova, från den ukrainska organisationen The Regional Center for Human Rights.