Svenskt Ambulansflyg återinför munskydd

Svenskt Ambulansflyg återinför munskydd för alla medarbetare vid patientnära arbete, vilket främst är sjuksköterskor och piloter. Anledningen är en ökad smittspridning i samhället och att några regioner redan har infört munskydd vid patientnära arbete.

Frågan är diskuterad med smittskyddsläkare och vårdhygienläkare vid Region Västerbotten som är samordnande vårdgivare för Svenskt Ambulansflyg.

– Tillsammans har vi kommit fram till att det är bra om även ambulansflyget tar det här steget. Vi flyger potentiellt patienter från landets samtliga sjukhus, då behöver vi ha en gemensam modell som gäller för samtliga tre beredskapsbaser, säger Helge Brändström som är medicinskt ansvarig vid Svenskt Ambulansflyg.

Helge Brändström följer utvecklingen i dialog med vårdgivande regionerna Region Västerbotten, Region Uppsala och Västra Götalandsregionen.

– Just nu är det osäkert hur smittan utvecklas och i vilken grad sjukvården påverkas. Det är därför inte omöjligt att munskyddskravet relativt snabbt kan tas bort, alternativt att instruktionerna förstärks, säger Helge Brändström.

Ladda ned bild
Helge Brändström, medicinskt ansvarig, Svenskt Ambulansflyg. Foto Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild