Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Svenskt Ambulansflyg rullar in i beredskapsbasen på Landvetter

Dela
Torsdag den 18e november rullade Svenskt Ambulansflyg för första gången in ett av sina splitternya och specialutvecklade ambulansflygplan i beredskapsbasen på Landvetter Airport. Från februari 2022 utgör basen dygnetruntberedskap i södra Sverige.

Vid Umeå Airport är beredskapsbasen i operativ drift sedan 15e november och betjänar Sveriges fyra nordligaste regioner. Arlanda startar i februari samtidigt som Landvetter.

– Det här är ett lyft för svensk sjukvård och ökar närheten till specialistvård för alla medborgare, oavsett var i landet man är bosatt, säger Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg.

Annika Tännström (M), ordförande regionfullmäktige, Västra Götalandsregionen inledde med en kort återgivning av upphandlingsprocessen under sin tid som ordförande för Svenskt Ambulansflyg. Utanför hangaren lyfte samtidigt ett identiskt ambulansflygplan med den första patienten från Landvetter för transport till Luleå.

Sahlgrenska tar emot patienter från hela Sverige

Närheten till Sahlgrenska universitetssjukhuset innebär att specialistteam snabbt kan komma ombord med sin utrustning för följa med och hämta svårt sjuka patienterna. Västra Götaland är en av de regioner som tar emot patienter från hela Sverige för högspecialiserad sjukvård. Vid Sahlgrenska finns även en transplantationsavdelning med specialistteam för att hämta livsviktiga organ, runt om i Europa.

– Vi har en kort beredskapstid för de mest akuta transporterna, men de flesta uppdragen planeras dagen före, vilket möjliggör koordinering och samordning för en ökad effektivitet. Ambitionen är färre tomma returresor och på det viset spara både pengar och belastning på klimatet, säger Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg.

Normala transporter en vardag

Normalt har ambulansflygplanet en besättning bestående av två piloter och en specialistutbildad sjuksköterska inom narkos- eller intensivsjukvård. Cirka 80 procent av uppdragen beräknas vara planerade transporter och testerande 20 procent är av akut karaktär med och utan specialistteam. Beredskapen är hög att hantera oväntade situationer och kabinen är utformad som en intensivvårdssal med jämförbar utrustning. Sjuksköterskan kan ha direktkontakt med läkare vid någon av de vårdgivande regionerna Västra Götalandsregionen, Region Uppsala och Region Västerbotten.

– Boende i Västra Götaland blir sjuka på andra platser i Sverige och kan behöva komma hem och få fortsatt sjukvård på Sahlgrenska. Det är en viktig del i våra uppdrag, säger Anders Sylvan.

Ökad patientsäkerhet och god arbetsmiljö

Ambulansflygplanen av modellen PC-24 är specialutformade för att bedriva intensivvård. En elektrisk bårlyft som tidigare endast funnits i Australien bidrar till en ökad patientsäkerhet och en god arbetsmiljö med minskad risk för rygg- och klämskador. Varje intensivvårdsbår är utrustad med medicinteknisk utrustning för varje patient. 

– På sikt är det troligt att mer avancerade bårlyftar blir standard vid all typ av ambulanstransport. Det känns bra att vara banbrytare med en lösning som bidrar till en stor förbättring, säger Anders Sylvan.

Svenskt Ambulansflyg bildades som ett kommunalförbund 2016 i samarbete mellan Sveriges samtliga regioner. Bakgrunden ligger i målet om en jämlik sjukvård, en ökad nationell lokalisering av specialistsjukvård, behov av ökad beredskap, utveckling av luftburen ambulanstransport och regionernas utveckling av sjukvård.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Den elektriska bårlyften har en genomtänkt konstruktion för att varje moment ska vara patientsäkert och trygt för besättningen ombord.
Den elektriska bårlyften har en genomtänkt konstruktion för att varje moment ska vara patientsäkert och trygt för besättningen ombord.
Ladda ned bild
Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd i Region Örebro län.
Ola Karlsson (M), styrelseordförande Svenskt Ambulansflyg och oppositionsråd i Region Örebro län.
Ladda ned bild
Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Anders Fernlöf, medicinteknisk chef, Svenskt Ambulansflyg
Anders Fernlöf, medicinteknisk chef, Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild
Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg
Ola Karlsson (M), styrelseordförande, Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild
Syrgas, luft och vakuum är integrerat i flygplanets panel och liknar funktionen vid en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus. Det skapar också bästa förutsättningar för renlighet och desinficering för bästa patientsäkerhet. Tryck- och sugförmågan är utformad och testad för extra hög kapacitet.
Syrgas, luft och vakuum är integrerat i flygplanets panel och liknar funktionen vid en intensivvårdsavdelning på ett sjukhus. Det skapar också bästa förutsättningar för renlighet och desinficering för bästa patientsäkerhet. Tryck- och sugförmågan är utformad och testad för extra hög kapacitet.
Ladda ned bild
Flygplanens inredning är anpassad för att enkelt kunna rengöras och desinficeras, men också för att anpassas till transportens ändamål. Men enkla handgrepp kan besättningen byta inredning från enbart sittande passagerare till plats för samtidigt tre liggande patienter på bårar för intensivvård. Variationen behövs när en transport inte är den andra lik.
Flygplanens inredning är anpassad för att enkelt kunna rengöras och desinficeras, men också för att anpassas till transportens ändamål. Men enkla handgrepp kan besättningen byta inredning från enbart sittande passagerare till plats för samtidigt tre liggande patienter på bårar för intensivvård. Variationen behövs när en transport inte är den andra lik.
Ladda ned bild
Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Anders Sylvan, förbundsdirektör, Svenskt Ambulansflyg
Ladda ned bild

Om

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg
c/o Regionens hus
901 89 Umeå

https://www.svenskt-ambulansflyg.se/

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg kommer utföra ambulanstransport med flygplan och ha en beredskap dygnets alla timmar, året runt. Tjänsten utformas utifrån  Sveriges 21 regioners, nuvarande och framtida behov, av ambulanstransport med flygplan.

Följ Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 20239.2.2024 08:41:14 CET | Pressmeddelande

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg gör ett positivt resultat 2023 på drygt 9,5 miljoner kronor, jämfört med budget 3,7 miljoner. Flygtimmar totalt uppgår till 6175, jämfört med budgeterat 6000 och 515 flygtimmar, genomsnittligt per månad. Förbundet har utfört 3800 patientuppdrag på helåret och 315 genomsnittligt per månad. Varje månad 2023 (september undantaget) har större volymer i uppdrag och intäkt än motsvarande månad 2022.

Välkommen till Ronneby Airport vid Besök av Svenskt Ambulansflyg14.12.2023 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Måndag den 18e december landar ett av sex regionägda Ambulansflygplan på Ronneby Airport. Media hälsas välkommen klockan 09.30 för presentation och visning av det toppmoderna och välutrustade ambulansflygplanet som kan ta upp till tre liggande patienter, ytterligare sittande och vårda de allra sjukaste som behöver intensivvård ombord. Anmälan om medias deltagande ska göras senast fredag den 15e december klockan 10.00 till mariann.holmberg@svenskt-ambulansflyg.se, 073 800 86 16. Anmälan behöver enligt flygplatsens säkerhetsregler innehålla namn, organisation och personnummer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye