Svenskt EM-silver i sprintstafetten

Det blev ryskt guld för tredje dagen i rad vid EM i skidorientering när sprintstafetten avgjordes. Där bakom blev det en duell mellan två svenska lag i kampen om silvret. Markus Lundholm avslutade bäst och tog därmed silver i par med Magdalena Olsson.
FRI BILD Magdalena Olsson och Markus Lundholm körde hem silver till Sverige vid sprintstafetten på EM i skidorientering. Foto: Timo Mikkola

Förhandsfavoriten och regerande europeiska mästaren Ryssland tog kommandot tidigt i torsdagens sprintstafett i ryska Chanty-Mansijsk. Med båda guldmedaljörerna från individuella sprinten Alena Trapeznikova och Sergei Gorlanov satte ryssarna upp ett högt tempo och redan på andra sträckan kopplade Gorlanov ett grepp om tävlingen. Resten av stafetten för deras del handlade sedan om att bevaka positionen, men i striden om de andra medaljerna var det desto mer spännande.

Sveriges första- och andralag samt Estland och Finland turades om att inneha medaljplatserna hela vägen ut på den sista sträckan. Både Magdalena Olsson (i Sveriges förstalag) och Isabel Salén (Sverige lag två) gjorde starka insatser och kunde skicka ut Markus Lundholm respektive Erik Rost med ett stadigt grepp om silverpositionen.

– Jag är jättenöjd, har åkt väldigt stabilt och kunde trycka på i den tuffa backen ut från stadion och sedan fokusera på orienteringen, berättar Magdalena Olsson om sitt lopp.

Från näst sista kontrollen och in på stadion låg fortfarande Lundholm och Rost lika, men en efter stämplingsstrul på den sista kontrollen fick Lundholm en lucka på några meter och kunde bärga silvermedaljen. I själva tävlingen blev det därmed två svenska lag på pallen, varav endast det bästa räknas in i EM.

–Efter den gafflade första kontrollen på slutvarvet hamnade jag tillsammans med Erik Rost och åkte bakom honom, jag försökte titta på om det fanns något bättre vägval men han tog de bästa vägvalen hela tiden så jag tänkte avvakta till spurten, men han missade sista stämplingen så då blev det ganska enkelt, berättar Marcus Lundholm.

Bronset gick, något överraskande till Estland som efter en jämn kamp med Finland lyckades få en lucka tack vare ett bättre vägval av Mattis Jaama gentemot Tuomas Kotro på sista sträckan. I Estlands lag åkte också Daisy Kudre.

Fredagen är vilodag vid EM i Ryssland. Tävlingarna fortsätter på lördagen med långdistans.

Resultat Världscup/EM, Sprintstafett Chanty-Mansijsk:

1) Ryssland (Alena Trapeznikova, Sergei Gorlanov), 46.14, 2) Sverige 1 (Magdalena Olsson, Markus Lundholm), +0.52, 3) Estland (Daisy Kudre, Mattis Jaama), +1.36

Övriga svenska lag: Isabel Salén och Erik Rost var tredje lag i mål, 1.02 efter segrande Ryssland. Det svenska tredjelaget med Hanna Eriksson och Linus Rapp var åtta, +2.21. Enbart ett lag per nation räknas i kampen om medaljerna.

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.