Svenskt FinTech-bolag etablerar sig i Kina

Highlander Downtown North är ett svenskt FinTech-bolag som under november skrev affärsavtal med kinesisk samarbetspartner för en snabb etablering på den kinesiska marknaden.

Highlander är ett svenskt företag som 2015 startades av Anders Bergh och som erbjuder svenska och utländska förvaltningsbolag en logistisk smart förvaltningsplattform.
Plattformen ger förvaltningsbolagen full kontroll att i detalj styra förvaltningens tillvägagångssätt och en total förmåga att efterleva alla de regler och reglementen som ställs från myndigheter. Plattformen bidrar också till mycket stora kostnadsbesparingar, något som Highlander menar kommer att gynna privata sparare.

Efter en kortare tids intensiva kontakter med kinesiska intressenter bjöd Mrs. Zhang Qiaozhen i november in Highlander att delta på CHINA HI-TECH FORUM (CHTF) 2017 i Shenzhen.

Som ägare av en stor bolagskoncern, ett större fastighetsbestånd och ett investmentbolag är Zhang Qiaozhen en kvinna starkt förankrad i Shenzhens affärsliv och politiska aktivitet, något som märktes genom det stora pressuppbåd med lokala och nationella tidningar och Kinas nationella TV som ständigt cirkulerade. Under dagarna i Shenzhen fick Highlander tillsammans med Zhang Qiaozhen och bl.a. borgmästaren i Shenzhen, Ai Xuefeng, ställa upp på närmare ett hundratal fotograferingar och intervjuer.

Den 14:e november lyfte planet på Arlanda, den 16:e var montern färdigmonterad och den 17:e skrevs ett första avtal med investmentbolaget Shenzhen Xinyu Fund Management CO. Ltd.

Syftet med detta avtal är att etablera Highlander i Shenzhen regionen, en region som vuxit från några tiotusentals invånare till runt 66 miljoner invånare på knappt 20 år.

Shenzhen är kinas motsvarighet till Silicon Valley i USA och ett centrum för innovations- och teknikbolag, med Kinas snabbast växande ekonomi. Det är i Shenzhen som Huawei och Tencent har sina huvudkontor och det är här Apple lagt ut stora delar av sin tillverkning av iPhone.

Även företag i regionen runt Shanghai visade starkt intresse för Highlander. Ett företag som Highlander nu för diskussioner med är ett företag som håller på att bygga upp ett helt nytt centrum för finansiella tjänster. Ett projekt som är delfinansierat av Shanghais region.

En pensionsfond i Shenzhen, med 16 miljoner medlemmar, visade också ett genuint intresse. De förstod snabbt hur Highlanders system radikalt kan förenkla och effektivera deras förvaltning.

Den kinesiska finansmarknaden är gigantisk i sin storlek, fortfarande mycket ung och långt ifrån färdigutvecklad. Men den politiska och industriella viljan finns att snabbt kunna utveckla en toppmodern finansiell infrastruktur. De kinesiska förvaltningsbolagen lägger idag ut mycket stora delar av sin förvaltning till utländska förvaltare världen över, men är starkt dedikerade till utvecklingsarbetet som ska leda till en stark egen förmåga att förvalta i framtiden.

Det är i detta sammanhang kineserna ser styrkan i att använda Highlanders plattform.

Kontaktuppgifter:

Anders Bergh
CEO & Founder Highlander Downtown North

Epost: anders.bergh@hldruptwn.com
Skype: HLDRUPTWN-anders.bergh

Highlander Downtown North Hldr Dwntn N AB Besöksadress: Hornsgatan 116 Ög – 117 26 Stockholm Postadress: Box 5185 – SE 102 44 Stockholm

Tel växel: +46 (0)8 124 435 00

Highlander Downtown North Hldr Dwntn N AB
HORNSGATAN 116 ÖG

Highlander Downtown North är ett svenskt FinTechbolag som grundades Anders Bergh tillsammans med  sedan decennier, internationella vänner/kollegier. Alla med signifikant erfarenhet med bred och djup kunskap av banking, kapitalförvaltning och finansiella kapitalmarknader globalt.

Följ Highlander Downtown North Hldr Dwntn N AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.