Svenskt företag vinnare i en av världens största internationella entreprenörstävlingar

För tolfte året i rad avgjordes den internationella entreprenörstävlingen Postcode Lotteries Green Challenge där svenska innovationsbolaget Swedish Algae Factory tog hem segern och vann 500 000 Euro.

Postcode Lotteries Green Challenge, en av världens största tävlingar inom hållbart entreprenörskap, mottog ca 1200 ansökningar från hela världen, varav nästan 250 klimatentreprenörer kom från Sverige och Norge.Av alla sökande var det slutligen fem finalister kvar som pitchade sina gröna affärsidéer inför den internationella juryn under torsdagen i Amsterdam. Swedish Algae Factory vann förstapriset på 500 000 Euro för deras teknik som effektiviserar solpaneler med hjälp av kiselalger. Övriga finalister gick dock inte lottlösa ur tävlingen utan Nuventura som kom på andraplats vann 200 000 Euro och Field Factors, Texel Energy Storage och Desolenator delade tredjeplatsen och tilldelades 100 000 Euro vardera.

Förutom prispengarna kommer samtliga fem finalister även delta i The Green Challenge DeepDive, ett sex månader långt coachingprogram med syfte att få sina gröna affärsidéer att växa.

-        Vi är så glada och ärade att vinna detta pris. Denna vinst kommer hjälpa oss att nå fler kunder inom solenergi och möjligheten att öka vår produktionskapacitet snabbare. Algica minskar koldioxidutsläppen med 200 ton per kg när den appliceras på solpaneler och ersätter skadliga och mindre effektiva ingredienser i personlig hudvård. Algica bidrar till en mer cirkulär och biobaserad industri, säger Sofie Allert, VD på Swedish Algae Factory.

-        Det är så roligt att Swedish Algae Factory slutade som vinnare. Deras arbete för att skapa en hållbar energilösning med kiselalger är fantastisk. Och med hjälp av vinstsumman och coachningen har de nu möjlighet att nå ut ännu längre med sin innovation. Den här tävlingen är ett mycket bra exempel på att det finns många duktiga entreprenörer i världen som både vill och kan vara med i arbetet att skapa en grönare planet. Jag vill också rikta ett extra stort tack till vår lokala jury som har gjort ett mycket bra urvalsarbete, säger Cecilia Bergendahl, Managing Director för Svenska Postkodlotteriet och ytterst ansvarig lokalt för den gröna innovationstävlingen.

Läs mer om alla finalister här.

För mer information, vänligen kontakta:
Eva Okmian
Hållbarhetschef, Novamedia Sverige AB
T: +46 (0)702 96 54 24
E: eva.okmian@postkodlotteriet.se

Faktaruta, Postcode Lotteries Green Challenge

Startade: 2007

Antal bidrag 2019: 1167

Prispengar: 1 miljon Euro (totalt 9 miljoner Euro sedan 2007)

Finalister: Swedish Algae Factory (SE), TEXEL Energy Storage (SE), Nuventura (DE), Desolenator (UK) och Field Factors (NL)

Lokal jury: Johan Kuylenstierna (adj prof. Inst. för naturgeografi & kvartärgeologi, hedersdoktor vid Stockholms Universitet), Linda Burenius Magnusson (ordf i Svensk Vindenergi & 100% Förnybart, ansv för Public Affairs på OX2 Group, utsedd till en av de 125 mäktigaste kvinnorna i Sveriges näringsliv av Veckans Affärer), Anita Krohn Traaseth (fd VD på Innovation Norway), Eva Okmian (kommunikationsstrateg och vik hållbarhetschef på Novamedia Sverige som driver svenska Postkodlotteriet), Jessika Kjellgren (hållbarhetschef på Novamedia Sverige som driver svenska Postkodlotteriet)

Internationell jury: Boudewijn Poelmann (VD Novamedia), Eben Bayer (VD och medgrundare av Ecovative), Duncan Stutterheim (grundare av ID&T och hållbarhetsentreprenör), Nina Jensen (VD på REV Ocean) och Isabella Gornall (VD på Seahorse Environmental Communications)

Vinnare 2018: The Great Bubble Barrier (NL)

Om Postkodlotteriet

Svenska Postkodlotteriet är ett av Sveriges mest populära lotterier med nära en miljon kunder. Överskottet från Postkodlotteriets produkter går till 56 ideella organisationer. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Läs mer om Postkodlotteriet här och Postcode Lotteries Green Challenge här.