Svenskt guld i P19-VM i bandy - för 15:e gången

Det svenska P19-landslaget klarade av att hantera favoritskapet och vann under söndagen P19-VM i bandy för 15:e gången någonsin. Detta inför en lyrisk hemmapublik i Kronfågel Arena i Katrineholm.

Foto: Hilda Doktare

Sverige var stora favoriter till guldet inför P19-VM i Katrineholm och laget gick också obesegrade genom gruppspelet. Det enda poängtappet kom dock mot söndagens finalmotståndare Norge och den stora frågan inför finalen var huruvida norrmännen, som spelade sin första final på 46 år, skulle klara av att störa svenskarna igen.

Svaret blev nej. Redan efter 23 sekunders spel satte hela mästerskapets skyttekung, Rasmus Skarps, 1-0 till de gulklädda och med den drömstarten var Sverige aldrig riktigt hotade. 5-0 i paus blev tillslut 10-2 i hemmanationen, som därmed fick fira nationens första JVM-guld på sex år inför nära och kära på läktarna i Kronfågel Arena i Katrineholm.

– Det känns otroligt kul. Jag har två silver i bagaget sedan tidigare, så det är otroligt kul att få ta sitt första VM-guld tillsammans med de här sköna grabbarna, säger den svenske mittfältaren Vladimir In-Fa-Lin, som också utsågs till mästerskapets mest värdefulle spelare.

– Vi hade pratat om att skjuta in mycket energi i vårt spel och att vi skulle åka mycket skridskor. Vi vet ju att vi är otroligt bra när vi gör rätt saker, så det var inte så mycket nytt. Det viktiga var att vi skulle ha mer intensitet och skridskoåkning i spelet än vad vi hade igår (i 3-3-mötet med Norge i gruppspelet reds. anm.).

In-Fa-Lin konstaterar också att han och hela laget är mer än nöjda med hela den så efterlängtade mästerskapshelgen i Katrineholm.

– Ett otroligt bra genomfört VM, både av staden och alla funktionärer. Det har varit ett jättebra VM och vi har ett gäng riktigt sköna grabbar, säger Åby/Tjureda-stjärnan.

Nu väntar ett hett guldfirande för de blågula hjältarna.

– Nu blir det in i bastun tror jag, skrattar In-Fa-Lin.

Matchfakta VM-final: Sverige - Norge

Mål: 1-0 1’ Rasmus Skarps (Karl Tagesson), 2-0 9’ Karl Tagesson (Elliot Hellström), 3-0 16’ Linus Westh (Karl Tagesson), 4-0 23’ August Ljung (Figge Nilsson), 5-0 37’ Vladimir In-Fa-Lin (Karl Tagesson), 6-0 48’ Arvid Tapper (Rasmus Skarps), 7-0 52’ August Ljung (Vladimir In-Fa-Lin), 8-0 53’ August Ljung (Linus Westh), 9-0 59’ Rasmus Skarps (Linus Westh), 9-1 64’ Eskil Hiort (Ole Robin Kåsa Kjellmann), 10-1 74’ Rasmus Skarps (straff), 10-2 81’ Fredrik Nordby (straff).

Hörnor: Swe: 17 (0) Nor: 2 (0)

Utvisningar: Swe: 1x10 min Nor: 2x10 min

Publik: 302 personer, Kronfågel Arena, Katrineholm.

Individuella priser P19-VM i Katrineholm 2022

Turneringens bäste målvakt: Lasse Korhonen, Finland

Turneringens bäste försvarare: Karl Tagesson, Sverige

Turneringens bäste mittfältare: Melker Broberg, Sverige

Turneringens bäste anfallare: Elliot Hellström, Sverige

Turneringens skyttekung: Rasmus Skarps, Sverige (Nio mål)

Turneringens mest värdefulle spelare: Vladimir In-Fa-Lin, Sverige

Foto: Hilda Doktare

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.