Svenskt innovationssystem och Ideon-metoden på export till Nigeria

Ideon Science Park i Lund och Universitet i Nigeria, Nsukka har undertecknat ett avtal där Ideon Science Park ska förmedla kunskap om hur man sätter upp innovationsstyrning och ledning av en science park. Målet är att etablera den första universitetsbaserade science parken i Nigeria, Lion Science Park, under 2018.

Universitetet i Nigeria, Nsukka (UNN) kommer att starta den första universitetsbaserade science parken i landet under 2018. Ideon Science Park, tillsammans med Lundavision AB och Lund University Commissioned Education (LUCE) kommer att bistå med mentorskap under uppbyggnaden. I december 2017 undertecknade UNN och Ideon ett avtal för ett projekt som omfattar stöttning av uppbyggandet av en inkubator och en science park, som kommer att levereras under 2018.

Det hela började med ett utbildningsprogram hos Lund University Commissioned Education (LUCE) i februari 2017, där UNN tog del av utbildningar inom entreprenörskap, skapande av innovationssystem och ledning av en science park. Under besöket identifierade professor Benjamin Ozumba, rektor för UNN, Sverige och Ideon Science Park som sin huvudpart i arbetet med att skapa ett innovationssystem i Nigeria och att bygga den första universitetsbaserade forskarparken i landet; Lion Science Park.

"Många innovationer som har förändrat världen har sina rötter på universitet. I samarbete med Ideon Science Park, den första forskarparken i hela Skandinavien, arbetar universitetet i Nigeria med att inrätta den första universitetsbaserade science park i landet för att påskynda innovation och entreprenörskap i Nigeria. Universitetet vill använda detta partnerskap för att tänja gränserna för undervisning, forskning, entreprenörskap, innovationsekosystem och utveckling av science parks i Nigeria, säger professor Benjamin Ozumba, rektor vid universitetet i Nigeria, Nsukka.

I slutet av november 2017 hölls det femte toppmötet mellan Afrikanska unionen och Europeiska unionen i Elfenbenskusten för att stärka de politiska och ekonomiska banden mellan de europeiska och afrikanska kontinenterna. Dagordningen inkluderade bland annat rörlighet och migration, men huvudtemat var ekonomiska möjligheter för ungdomar.

"Roligt att se att det framgångsrika svenska innovationssystemet kommer till Afrika för att ytterligare frigöra kontinentens potential. Både Nigeria och Sverige kommer att dra nytta av denna satsning", säger Mikael Damberg, Närings- och innovationsminister.

"Ideon Science Park är välkänt internationellt för vår 34-åriga historia av att hjälpa företag att växa och de många innovationer som har sitt ursprung här", säger Mia Rolf, VD Ideon Science Park. "Över 1000 företag har börjat sin resa här, med stöd av det svenska innovationssystemet och Ideon-metoden. Vi ser fram emot detta samarbete och att bygga ett nära samarbete med en så intressant marknad som Nigeria."

Jonas Michanek, Inkubatorledare hos UNN, Mia Rolf, VD Ideon Science Park och Sven-Thore Holm, VD Lundavision AB

Den svenska serieentreprenören och innovationsförfattaren Jonas Michanek kommer att samarbeta med Ideons första VD, Sven-Thore Holm, Lundavision AB och LUCE i detta gemensamma projekt. Jonas Michanek kommer att vara Inkubatorledare hos UNN på uppdrag av Ideon Science Park. Sven-Thore Holm kommer att besöka UNN var tredje månad under 2018 för att bistå med expertis och råd i uppsättningen av Lion Science Park.

”Potentialen hos studenterna på UNN är enorm”, säger Jonas Michanek, Inkubatorledare UNN. ”Detta är en av landets centrala hubbar för skapandet av framtidens Nigeria.”

Om University of Nigeria Nsukka

Universitetet i Nigeria kommer att inrätta den första universitetsbaserade science park i landet för att påskynda innovation och entreprenörskap i Nigeria. Universitetet har under året startat upp inkubatorn Roar Nigeria Hub, där unga studenter med bra idéer kommer att få stöd och mentorskap kring de affärsidéer som har en potential att utvecklas till startups. I detta arbete samarbetar universitetet i Nigeria med Ideon Science Park med målet att återskapa deras framgångshistoria i Nigeria.

För mer information, kontakta:

Professor Benjamin Ozumba, Vice-Chancellor of the University of Nigeria, Nsukka
Telefon: +234 708 861 7000, e-post: benjamin.ozumba@unn.edu.ng

Mia Rolf, VD, Ideon Science Park
Telefon: 0708 110 111, e-post: mia.rolf@ideon.se

Jonas Michanek, Inkubatorledare, UNN
Telefon: 0734 340 030, e-post: jonas@newagency.se

Sven-Thore Holm, senior advisor, Lundavision AB
Telefon: 0708 999 897 e-post: sven-thore.holm@lundavision.se

Ideon Science park har kommit att bli en plats där framstående innovationer skapas och spännande tillväxtbolag tar avstamp. Multinationella företag som Axis, Ericsson och Qlik har vuxit på Ideon som grundades 1983 i samarbete med Lunds universitet. Flera av världens största innovationsbolag har utvecklingskontor eller samarbetsinvesteringar på området. På Ideon finns en unik mix av kompetenscentra, vilket är vår stora styrka i en värld där branscherna glider samman. Här finns också tillgång till laboratorier av högsta standard, vilket gör Ideon Science Park till en dynamisk tillväxt- och kunskapsmiljö för utvecklings- och forskningsbolag i världsklass. Ideon Science Park arbetar med fyra fokusområden; Future Transportation, Smart Cities, Connected Health och Smart Materials.

Pressinbjudan till Visioning the Future den 31 maj29.5.2018 15:12Pressinbjudan

Den 31 maj är Ideon Science Park värd för eventet ”Visioning the future” som en del av Skåne Innovation Week. 2018 firar Ideon 35 år, men i stället för att titta i backspegeln väljer vi att titta framåt, vilka trender ser vi, hur kommer framtidens innovationer se ut? Tillsammans med ARM, Axis Communications, Sigma Connectivity, Sony och Volvo Cars samt två forskare från Lunds Universitet visionerar vi om framtiden.

Så blir Norden ledare i Energiomställningen - 26 företag i Sydsverige tycker till22.5.2018 06:00Pressmeddelande

Under en åtta månaders process har Ideon Science Park samlat många aktörer inom energiförbrukning, energiinnovationer och energiproduktion samt representanter för forskning inom energisystem och energiinnovationer i Skåne, för att arbeta fram rekommendationer till de Nordiska Energi- och Miljöministrarna. Målet är att Norden ska kunna bli globala ledare inom energiomställning (klimatneutrala utsläpp, grön energi och hög fart i omställningen). Rekommendationen kommer att levereras till det Nordiska ministermötet i Lund den 22 maj, som underlag till diskussionen under det globala ministermötet 23-24 maj i Malmö och Köpenhamn.

Pressinbjudan: Sharp Minds Sessions med Jon Hauksson och Anders Bengtsson4.5.2018 15:43Pressinbjudan

Ideon Science Park har lanserat ett mentorskapsprogram med hjälp av entreprenörer och företagsledare från parken. Som en del i mentorskapsprogrammet kommer de fem mentorerna att dela med sig av sin resa och sina erfarenheter under namnet Sharp Minds Sessions. Den första träffen hålls den 8 maj, där Storytels medgrundare Jon Hauksson samtalar med en av bolagets investerare, Anders Bengtsson från BTAB Invest AB.

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB25.4.2018 16:09Pressmeddelande

Arne Hansson blir ny VD på Ideon Open AB med start den 1 maj. Arne har arbetat som innovationskonsult på Ideon Open sedan 2015 med klienter som Stora Enso, Bona, Sandvik, Perstorp och Energimyndigheten. Han har tidigare arbetat på bolag som Trelleborg AB, Mars Inc., Ericsson och Sony Ericsson. Arne har även startat upp olika affärsverksamheter, som t ex den personliga säkerhetsappen WalkMeHome, som lanserades globalt 2012.

Ideon launches mentorship program for entrepreneurs with support from Martin Gren, Jon Hauksson, Charlotta Falvin, Pierre Elzouki and Staffan Gestrelius as mentors10.4.2018 07:00Pressmeddelande

Ideon, Sweden’s first Science Park, celebrates 35 years during 2018 and in order to celebrate the Ideon spirit, where we all help and support each other in the park, we are now launching a mentorship program where successful entrepreneurs and corporate leaders will offer advice and connections to selected entrepreneurs.