Svenskt lantbruk och LRF – en 50-årig framgångshistoria

2021 är det 50 år sedan LRF bildades genom en sammanslagning av RLF (Riksförbundet Landsbygdens folk) och SL (Sveriges lantbruksförbund). LRF är en unik bondeorganisation i Europa genom sin modell att samla den lantbruksfackliga delen och dess individmedlemmar med alla industriföretag och ekonomiska föreningar inom lantbrukskooperationen.

Om spelet bakom kulisserna, striderna med jordbruks- och landsbygdsministrarna, de tuffa förhandlingarna om jordbrukspriserna, hur LRF genom dåvarande förbundsordföranden Bo Dockered blev avgörande för att Sverige efter stor vånda anslöt sig till EU 1995 och de heta diskussionerna inom kooperationen, berättas i den nya boken ”Med gemensamma krafter – en 50 årig framgångshistoria”.

– Historiska beslut, som var rätta när de fattades, måste varje ledare våga ompröva för att utveckla organisationen för framtiden. Möjligheterna är fler än hoten och allt fler ser oss idag som en del av lösningen istället för problemet på klimatfrågan. LRF går en spännande framtid till mötes, säger förbundsordförande Palle Borgström.

Den profilerade lantbruksjournalisten Kerstin Davidson är författare till boken som över 213 sidor beskriver de viktiga delar och milstolpar som passerats under LRFs fem första decennier. Det handlar om svensk nutidshistoria skriven på ett intressant och medryckande sätt för alla som är intresserade av politik och svensk livsmedels- samt skogsproduktion – både då och nu.

– Det är viktigt att skriva samtidshistorien medan nyckelpersonerna fortfarande kan berätta. Därför är det här i högsta grad en levande historiebok. Det här är för övrigt den första boken om LRF sedan 1977, så det är på tiden, säger Anders Källström, VD i LRF 2009-2019 och den som beställde boken om LRFs första 50 år.

Bilden: Stridbare förbundsordföranden Bo Dockered i en av otaliga bondeprotester för landsbygden. Här tillsammans med bland andra Thomas Wassberg och Marit Paulsen. Bild från den nya boken ”Med gemensamma krafter”.

Boken om LRFs moderna historia kan beställas via Landshopping: https://www.lrfmedia.se/varumarken/landshopping/

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

LRFs gröna näringslivsindex: Stärkt framtidstro bland lantbruksföretagen - svensk trädgårdsnäring mer positiv än någonsin7.12.2020 07:27:00 CETPressmeddelande

Svenskt lantbruk mår bra och har en ökad framtidstro – trots covid-19. Det visar LRFs stora gröna näringslivsindex bland fem stora näringsgrenar. Mest optimism visar trädgårdsnäringen som går kraftigt framåt. Den starka utvecklingen drivs av den ökade konsumentefterfrågan. – Vi ser en väldigt gynnsam efterfråge- och lönsamhetssituation. Under fjärde kvartalet bedöms lönsamheten i trädgårdsnäringen till och med vara bättre än innan pandemin, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige14.11.2020 11:01:58 CETPressmeddelande

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.