Avtalat

Svenskt Näringsliv, LO och PTK stärker ägarstyrningen av Avtalat, Collectum och Fora

Den 1 augusti tillträder Annika Nilsson en ny tjänst på Avtalat som ansvarig för att stärka och utveckla ägarstyrningen av partsbolagen. Det innebär att hon lämnar sin tjänst som LO:s kanslichef, där hon varit sedan 2014.
Annika Nilsson

I sin nya tjänst kommer Annika Nilsson att stödja Christer Ågren som är ordförande i Avtalat, Collectum och Fora i arbetet med att utveckla ägarstyrningen i de tre bolagen.

-Annika Nilsson blir en viktig komponent i vårt gemensamma arbete att hitta synergier i partsbolagen och att realisera strategin bakom Avtalat. Det handlar om att skapa en väg in och ut ur systemet för kollektivavtalad tjänstepension och försäkring, säger styrelseordförande Christer Ågren.

Flera steg för att stärka ägarstyrningen

Anställningen av Annika Nilsson är ytterligare ett steg i arbetet från ägarnas sida för att stärka ägarstyrningen. Andra steg har varit att Christer Ågren, som sedan tidigare är ordförande i Avtalat, också tidigare i år blev ordförande i Collectum och Fora. Ett annat är att det pågår ett arbete med att ta fram gemensamma ägardirektiv för de tre bolagen.

- Det känns mycket spännande att få möjlighet att tillsammans med parterna utveckla den gemensamma ägarstyrningen. Att ha aktiva ägare ger förutsättningar för våra partsbolag att stärka sina verksamheter. Jag har som kanslichef på LO varit ledamot i flera bolag och arbetat aktivt med LO:s egen ägarstyrning. Vi har under min tid tagit kliv framåt och erfarenheterna från det arbetet ger ett bra stöd i det som nu väntar, säger Annika Nilsson.

För intervju med Annika Nilsson hänvisas till LO:s pressjour på tel.08-796 25 26.

Annika Nilsson
Annika Nilsson. Högupplöst foto.

Om

Alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring via jobbet, även innan det behövs. Med den ambitionen har Svenskt Näringsliv, LO och PTK bildat Avtalat. Vi finns till för närmare tre miljoner arbetsgivare och anställda med kollektivavtal i privat sektor. Genom att erbjuda samlad information och vägledning blir avtalat.se vägen in och vägen ut för allt som rör kollektivavtalad tjänstepension och försäkring.

Följ Avtalat

Senaste pressmeddelandena från Avtalat

Många känner inte till att de har kollektivavtalade försäkringar13.3.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Fler än 4 av 10 privatanställda med kollektivavtal saknar kunskap om sina kollektivavtalade försäkringar. Det visar en ny undersökning som Avtalat har gjort. De riskerar därmed att förlora ersättning vid exempelvis föräldraledighet, sjukdom eller arbetsskada. Avtalat vill lyfta frågan inför Kollektivavtalets dag nu på söndag den 17 mars genom att publicera en ny rapport med syftet att öka kännedomen om kollektivavtalad försäkring.

Spellistor om döden och olyckor ska få fler att upptäcka pension och försäkring via jobbet30.11.2022 08:01:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Avtalat en kampanj som genom spellistor på Spotify ska öka kännedomen om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring. Bland annat uppmanas 200 000 arbetsgivare i privat sektor att skicka spellistorna om bland annat olyckor och döden till sina 3 miljoner anställda. Förhoppningen är att fler ska få del av de försäkringspengar de har rätt till via kollektivavtalen.