Svenskt rekord igen av Meraf Bahta

Hon avslutade 2021 med svenskt rekord. Nu inledde Meraf Bahta 2022 med ett till, på dubbla distansen 10 km landsväg i Valencia. ”Helt okej dag med lite sega ben”, säger tränaren Per Skoog.

Drygt en vecka efter det svenska rekordet på 5 km landsväg var Ullevis Meraf Bahta i farten igen. Vid dagens 10 km-lopp i Valencia sänkte hon Sarah Lahtis svenska rekord med fyra sekunder till 31:22.

– Det var en lite för snabb öppning men vi hade ”inget val” eftersom farten var satt till 3.03 per kilometer för de löparna som hon normalt kan tänkas vara jämna med. Hon tappade täten knappt halvvägs och sprang sedan ensam. Tyvärr lite byig vind i dag. Men helt okej en dag med lite sega ben. Vi vet att hon är god för lite bättre just nu egentligen så Meraf är inte helt nöjd men ändå ett godkänt lopp, säger tränaren Per Skoog.

Även klubbkompisarna Vidar Johansson och Suldan Hassan sprang på nya personliga rekord i herrloppet. Vidar sänkte gamla perset från 2018 med ungefär två minuter till 28:40, och Suldan med ungefär en minut till 28:19 – endast tio sekunder ifrån Jonas Glans svenska rekord.