Svenskt rekord på 10 kilometer igen av Jonas Glans

Den 18 december satte Jonas Glans svenskt rekord på 10 kilometer väg i Paris, under söndagen putsade han den rekordtiden med en sekund i Valencia. Två svenska rekord på mindre än en månad för Jonas som slutade på 15:e plats i loppet. " Det kändes bra idag, en sekund snabbare än sist så jag har inget att klaga på."
OBS ej fri bild. Foto: Deca Text&Bild

10K Valencia Ibercaja hade lockat internationellt starka löpare och även flera svenskar som tog chansen att springa snabba tider på Valencias gator.

Jonas passerade fem kilometer på 13.58 vilket indikerade på en snabb sluttid. Efter 13.59 på de sista fem kilometrarna stannade klockan på 27.57, svenskt rekord igen för Jonas och den här gången med en sekunds marginal. Jonas slutade på 15:e plats i loppet som vanns av kenyanen Weldon Langat på 26.55.

– Det kändes bra idag, en sekund snabbare än sist så jag har inget att klaga på. Jag var sjuk över jul och nyår så hade inte de bästa förberedelserna, med tanke på det så gick det bättre än förväntat. Det är ju ett erkänt snabbt lopp men i dag blåste det rak motvind i tre kilometer, det var inget som jag skulle säga påverkade slutresultatet speciellt mycket dock. Det var lite kaos i starten där många löpare ramlade och hade svårt att ta sig upp, jag märkte knappt av det men det är alltid tråkigt när det händer, säger Jonas Glans.

Han fortsatte:

– Nu blir det fokus på en kort inomhussäsong, jag kommer att springa SM och eventuellt något mer lopp. Blir jag uttagen till inomhus-EM på 3000 meter så kommer jag att springa men det är inte mitt huvudfokus 2023. Till sommaren kommer jag mest att springa 5000 meter men om det passar i planeringen så ska jag även försöka få in något lopp över 10 000 meter.

Sanna Mustonen blev bästa svenska i damernas lopp på tiden 34.12, etiopiskan Yalemzerf Yehualaw missade sitt eget världsrekord på distansen med fem sekunder när hon vann på 29.19.

Svensk seger blev det på halva distansen genom Olle Ahlberg som med 14.07 kunde ta en överlägsen seger på 5 kilometer.

För er som vill se loppet i efterhand går det är göra här.

Se alla resultat från 10K Valencia Ibercaja.

OBS ej fri bild. Foto: Deca Text&Bild