Sveriges schackförbundSveriges schackförbund

Svenskt schack vill bli betraktade som idrott

I helgen äger Riksidrottsmötet rum där Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna har årsstämma. En avgörande fråga på stämman blir huruvida schack ska anses vara en idrott eller inte. Sveriges Schackförbund vill det, men Riksidrottsstyrelsen har yrkat på avslag.

Schackfyran, världens största schacktävling där så många som 25 000 fjärdeklassare från över 1 000 klasser deltar varje år. Fotograf: Lars OA Hedlund

Riksidrottsstyrelsen meddelar på sin webbplats att tre nya förbund föreslås antas som medlemmar: Svenska Padelförbundet, Svenska Islandshästförbundet och Friskis & Svettis. Samtidigt föreslås att Sveriges Schackförbund skall nekas medlemskap i SISU Idrottsutbildarna med motiveringen att det fysiska momentet är försumbart. Håkan Jalling på Sveriges Schackförbund håller inte med.

– Att spela schack innebär en stor fysisk ansträngning, där det fysiska momentet är avgörande för framgång. Forskare vid Stanford University har visat att en schackspelare förbränner 6 000 kalorier per dag under en schackturnering. Och vid en internationell tävling på Isle of Man brände en stormästare 560 kalorier på två timmar, vilket är jämförbart med cirka 45 minuters joggning, säger Håkan Jalling, ordförande i Sveriges Schackförbund.

Vill bli sedda som en idrott

I sin ansökan framhåller Sveriges Schackförbund att de inte söker för att ta del av Riksidrottsförbundet pengar – deras finansiering kommer från annat håll. Motivet är att bli betraktade som den idrott som de anser att schack är.

– Internationellt råder det en generell konsensus kring att schack är en idrott. Det visar sig genom att 100 länder erkänner schack som en idrott, och samma sak gäller organisationen Sportaccord och Internationella Olympiska kommittén, säger Håkan Jalling.

Intresset för schack ökar

I dag har Sveriges Schackförbund 40 000 aktiva utövare och schackintresset har ökat efter Netflix populära serie ”The Queen’s Gambit”.

– Vi ser ett ökat intresse, inte minst vad gäller att spela schack på nätet. Vi jobbar till stor del med unga och precis som andra idrotter så bidrar vi till inkludering, bättre skolresultat och stärkt självkänsla. Faktum är att schack är en av Sveriges snabbast växande idrotter och vi tror att det finns mycket vi kan lära av varandra inom idrottsfamiljen. Det är därför denna fråga är viktig för oss, säger Håkan Jalling.

Bilder

Sveriges schackförbund
Danmarksgatan 30

018-36 46 00http://www.schack.se

Om Sveriges Schackförbund

Sveriges Schackförbund (SSF) är en medlemsorganisation för distriktsförbund och schackklubbar i Sverige. SSF har över 40 000 medlemmar, fördelade på drygt 900 klubbar i 23 distrikt.

36 000 av medlemmarna är ungdomar, det vill säga 25 år eller yngre, vilket gör att SSF betraktas som ett ungdomsförbund.

SSF bildades år 1917 av Stockholms Schackförbunds dåvarande ordförande Ludvig Collijn med syfte att bredda intresset för schack och höja elitens spelstyrka.

För ytterligare information kontakta:

Håkan Jalling, ordförande Sveriges Schackförbund på 072-974 72 06 eller via mejl:
hakan.jalling@schack.se.

Följ Sveriges schackförbund