Svenskt stafettbrons på VM i mountainbikeorientering

Sverige avslutade VM i mountainbikeorientering med brons i damstafetten: ”Underbart att vi får med oss en medalj”, säger Nadia Larsson som åkte slutsträckan för Sverige.

Linn Bylars, Nadia Larsson och Sara Forsgren tog brons i VM-stafetten i mountainbikeorientering. Bilden är fri för publicering. Foto: Mårten Lång/Skogssport

I dag avslutades VM i mountainbikeorientering i danska Viborg. Det svenska laget har haft placeringar bland de tio bästa samtliga tävlingsdagar utan att få ta klivet upp på pallen.

Men i det sista loppet; damstafetten kom äntligen den efterlängtade medaljen.

Linn Bylars körde den första sträckan, och växlade som tia:

- Jag gjorde ett litet misstag till den första kontrollen. Och det är alltid lite stressigt när det många cyklister i början av loppet. Men efter det flöt det på. Vi visste att det skulle vara stor skillnad mellan gafflingarna (spridningsalternativ), så jag hoppades att jag hade den långa gafflingen, säger Bylars som skickade ut Sara Forsgren som förde upp Sverige till sjunde plats.

- Jag gjorde några småmissar i början av loppet, men kom i det efter hand och på det stora hela var det en bra sträcka från min sida, säger Forsgren.

På slutsträckan skickade Sverige ut Nadia Larsson som varit på placeringarna fyra till sju under veckans tidigare individuella tävlingar. Strax efter varvningen med en kvart kvar att cykla var hon uppe på bronsplats.

- Jag visste inte alls hur vi låg till. När jag varvade skrek de väldigt mycket men att jag var på väg mot medalj uppfattade jag inte. Och det var kanske skönt för då stressade jag inte upp mig, ler Larsson som när hon nådde upploppet möttes av jublande lagkamrater.

- Det känns helt underbart att vi får med oss en medalj hem. Jag tog ju individuell medalj på EM vilket var fantastiskt kul. Men det är väldigt häftigt att ta medalj som en del i ett lag, säger Larsson.

På herrsidan stämplade det svenska förstalaget fel och diskades. Andralaget blev trettonde.

VIBORG, Danmark, VM i mountainbikeorientering

Stafett

Damer: 1) Ryssland, 137.34, 2) Finland, +1.06, 3) Sverige (Linn Bylars, Sara Forsgren, Nadia Larsson), +7.22.

Herrar: 1) Ryssland, 134.09, 2) Tjeckien, +1.30, 3) Finland, +5.31, 13) Sverige (Sebastian Larsson, Hampus Larsson, Emil Arvidsson), +28.41. Det svenska förstalaget med Linus Karlsson Mood, Marcus Wadell och Viktor Larsson stämplade fel och diskades. Enbart ett lag per nation räknas i sammandraget, det svenska andralaget var 17:e lag i mål men blev 13:e i sammandraget.