Svenskt Trä blir Sustainability Partner till Stockholm Furniture & Light Fair 2021

Idag blev det klart att branschorganisationen Svenskt Trä blir Sustainability Partner till Stockholm Furniture & Light Fair. Det är en långsiktig satsning på hållbarhet för både mässan och Svenskt Trä med fokus på kunskapen om att använda naturliga material och återbruk av material för att skapa ett mer hållbart och cirkulärt event.

Fotograf G. Kaiser
Detalj ur Designbaren 2019 skapad av Anderssen & Voll med material från Svenskt Träs medlemsföretag. Fotograf G. Kaiser

- Svenskt Trä har under flera år varit en viktig samarbetspartner för oss, så vi är glada över att de är vår första Sustainability Partner. Detta är en viktig satsning för Stockholm Furniture & Light Fair och vi har ambitionen att framöver ha fler partners i vårt hållbarhetsarbete, säger Cecilia Nyberg, projektledare för Stockholm Furniture & Light Fair.

Under de två senaste mässorna har Svenskt Trä bidragit med både kunskap och material till två stora satsningar. Designbaren, formgiven av Andersen & Voll, designstudion Neri & Hus stora utställning, båda från 2019, och även utställningen Re-defining the Office från 2020. Svenskt Trä kommer bistå med kunskap och agera rådgivare åt mässans kreatörer och utställare i frågor kopplade till produktion, cirkularitet och valet av förnybara material.

- Trä är ett självklart val när man lyfter hållbarhet och cirkularitet. Därför är det viktigt för oss att vara med och bidra med kunskap och erfarenheter. Svenskt Trä har ett stort fokus på hållbarhet, både den ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarheten. Samarbetet med Stockholm Furniture & Light Fair känns helt rätt. Vi har haft ett flertal aktiviteter med dem under åren och ser framemot fler, säger Björn Nordin, chef för interiör och design på Svenskt Trä.

Stockholm Furniture & Light Fair arbetar med hållbarhet på flera sätt och inför 2021 erbjuds utställarna mässkonceptet The Nude Edition som är en avskalad monterlösning med fokus på hållbarhet. Ett sätt för att möjliggöra för alla att medverka i 2021 års mässa eftersom delar av branschen har haft en tuff ekonomisk tid i år.

Satsningen på Sustainability Partnerskap handlar om att Stockholm Furniture & Light Fair tillsammans med utställande företag vill vara en plattform i arbetet att belysa Skandinaviens och inte minst Sveriges, unika position i hållbarhetsarbete inom möbel- och belysningsbranschen. Med målet att inspirera och informera kring hållbarhet.

Läs mer på www.stockholmfurniturelightfair.se och www.svenskttra.se

Läs pressmeddelandet på Svenskt Träs webbplats här.

Cecilia Nyberg, projektledare Stockholm Furniture & Light Fair, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se, +46 8 749 43 86

Fotograf G. Kaiser