Svenskt Trä lanserar digital produktkatalog

Under våren har branschorganisationen Svenskt Trä driftsatt webbplatsen traprodukter.se. Det är plattformen för svensk sågnärings digitala produktkatalog som gör det lätt att navigera på marknaden av träprodukter och ta del av deras unika egenskaper. Målet är att möta marknadens behov av att få kvalitetssäkrad produktinformation bekvämt samlad på ett och samma ställe.

Svenskt Träs Produktkatalog är ett resultat av flera års utvecklingsarbete kring standardisering och digitalisering. Arbetet handlar om att flytta fram byggbranschens positioner kring standardiserade digitala lösningar och förenkla de val som leder fram till minskad klimatbelastning, ökad effektivitet och spårbarhet.

Produktkatalogen är ett viktigt steg i arbetet med att göra träprodukternas unika egenskaper lättillgängliga. Den riktar sig till alla som behöver hitta information – från hemmafixaren som ska snickra en altan till den professionella beställaren som står inför att bygga ett helt bostadsområde i trä. All information är baserad på internationella standarder vilket möjliggör kommunikation med olika system och integrerade lösningar.

- De träprodukter som våra medlemsföretag säljer är väldigt neutrala när de ligger i ställen i bygghandeln. Trots att de heter samma sak och har samma användningsområde skiljer de sig mycket från varandra. Med hjälp av Svenskt Träs Produktkatalog får våra medlemsföretag nu möjlighet att profilera sina produkter och lyfta fram deras unika egenskaper. Ett exempel är information kring klimatprestanda som kommer att bli en viktig del av upphandlingen framöver, säger Johan Fröbel, chef teknik och handel på Svenskt Trä.

I dagsläget innehåller Svenskt Träs Produktkatalog ingående information på artikelnivå om det sortiment som 14 av landets sågverk och hyvlerier erbjuder. Informationen är lättöverskådlig och utöver den beskrivande texten är varje artikel försedd med en illustration och även ett foto. Illustrationer med och utan mått liksom CAD-filer och renderade bilder går att ladda ner för samtliga produkter. Mycket är kopplat till de instruktioner och byggbeskrivningar som är framtagna av Svenskt Trä. I förlängningen ska den som står inför ett byggprojekt, kunna få ut underlag för att enkelt kunna beställa material.

Svenskt Träs Produktkatalog är dynamisk och kommer successivt att utvecklas i takt med marknadens krav. Den kommer bland annat utökas med information som beskriver produkterna ut ett hållbarhetsperspektiv och som ska fungera tillsammans med de processer som krävs för att ta fram en klimatdeklaration. Annan information som ska ingå berör produkternas logistiska förutsättningar, lagersaldon och förpackningsinnehåll.

- Utöver att tillgängliggöra träprodukternas unika egenskaper digitalt, kommer Svenskt Träs Produktkatalog att fungera som en knutpunkt för en stor mängd kvalitetssäkrad produktinformation. Det här är ett område där Sverige och träbranschen ligger i framkant. Tillsammans driver vi ett unikt arbete som vi hoppas ska inspirera fler i branschen att komma i gång och samarbeta kring sina digitala processer, säger Christer Green, projektledare för digitalisering på Svenskt Trä.

“Första stegen till balans på de globala trävarumarknaderna”23.11.2021 10:26:40 CET | Pressmeddelande

Träindustrin har som många andra branscher påverkats starkt av pandemin och rekord har slagits både vad det gäller låga lager och höga priser. Samtidigt ställs också frågan om hur om de skogspolitiska frågorna, på nationell- och EU-nivå, kommer att påverka branschen. Intresset för marknadsseminariet på Trämarknaden i Karlstad den 18 november var också rekordhögt när träbranschen, experter och press träffades för att diskutera högaktuella frågor och sia om framtiden.

De vann träbranschens pris för sitt arbete med utvecklingen av svenskt trä i världen18.11.2021 15:55:54 CET | Pressmeddelande

2021 års prismottagare är en ”timber man”, rakt igenom. Han har sedan 70-talet, då han tog sitt första steg in i branschen, bidragit till att utveckla Storbritannien till att bli den största och viktigaste marknaden för export av svenska trävaror. Under Trämarknaden i Karlstad fick Tony Traynor ta emot det prestigefulla priset riddare av Trämarknadsordern. 2020 års pris delades också ut på plats till Anders Ek för hans insatser att driva utvecklingen på marknaden framåt för svenskt trä.

Svårsiad trävarumarknad väntar produktionsrekord och en förmodad sättning 3.11.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

De lägsta lagernivåerna på 20 år för trävarubranschen, samtidig som produktionen förväntas slå rekord 2021. Svängningarna på världsmarknaden har påverkat den inhemska marknaden till lager-, pris- och leveransrekord, men nu verkar marknaden gå in i en ny fas. Tiden med kraftigt stigande trävarupriser är troligen förbi. Branschorganisationen Svenskt Trä ger en fördjupning om trävarumarknaden utifrån Skogsindustriernas nysläppta marknadsrapport ”Så går det för skogsindustrin”.

”Ingenjörskonst är att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande”27.10.2021 14:19:26 CEST | Pressmeddelande

Är det dyrt att bygga i trä? Går affären hand i hand med klimatet och varför väljer vissa fastighetsägare att profilera sina lokaler med trä? Att förena teknik, ekonomi, minsta möjliga klimatpåverkan och välbefinnande är ingenjörskonst. Detta och mycket mer kommer att sändas digitalt i Branschorganisationen Svenskt Träs årliga Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä med start den 4 november. Totalt blir det fem program och poddar.