Svenskt VM-brons i Boogie Woogie

Bianca Locatelli och Nils Andrén tog brons i gårdagens VM-final i Boogie Woogie i Stuttgart.
Bianca Locatelli, Viktor Edlund, Wilma Edlund & Nils Andrén. Foto: Henric & Joanna Stillman

Samtliga svenska par i vuxenklassen tog sig till semifinalen. Vidare till finalen gick syskonparet Viktor & Wilma Edlund (Umeå Dansklubb) och Bianca Locatelli & Nils Andrén (Borås Dansförening). Nils & Bianca fick kliva upp på prispallen och ta emot bronsmedaljen och Viktor & Wilma placerade sig tätt efter på en fjärde plats. Italien stod högst på prispallen och Finland tog silver.

Båda dansparen är världsledande inspiratörer inom Boogie Woogie och de har många medaljer från nationella och internationella mästerskap. Landslagscoacherna Henric och Joanna Stillman jublar över framgångarna:

- Fantastiskt! Paren lyckades prestera på topp, vann allas hjärtan och lyfte taket, så ja, det kändes underbart. Riktigt coolt att stå på sidan och vara en del av den magiska stunden!

Lena Magnusson och Tobias Ramberg landade på en nionde plats, Oscar Ågren & Sofia Ärleskog på en elfte plats och Conrad Lindström & Cajsa Weinemo på en trettonde plats.

Efter två intensiva tävlingsdagar i Stuttgart, är det med två brons-medaljer (junior och vuxenklass) och många fina prestationer, som Team Sweden lämnar VM i Boogie Woogie 2022.

Joanna Stillman, Wilma Edlund, Viktor Edlund, Nils Andrén, Bianca Locatelli & Henric Stillman. Foto: Henric & Joanna Stillman