Svenskt VM-guld i Danmark

Det favorittippade svenska stafettlaget klarade trycket vid sprint-VM i orientering och sprang hem guld vid stafetten i Kolding, Danmark. I guldlaget sprang Lina Strand, Max Peter Bejmer, Gustav Bergman och Tove Alexandersson.
Bildtext: Sveriges guldlag i sprintstafett vid VM i Danmark. Fr.v. Gustav Bergman, Tove Alexandersson, Lina Strand och Max Peter Bejmer. Bild: Tilda Andersson.

Sverige var i ledning på de två första sträckorna men utmanades rejält av Storbritannien på tredje sträckan och Tove Alexandersson gick ut som tvåa på slutsträckan sekunden bakom Megan Carter Davies.

Alexandersson och Carter Davies tog flera gånger olika vägval. Alexandersson var dock säkerheten själv och när brittiskan gjorde en miss så hade Sverige plötsligt en stor ledning och i mål var Sveriges segermarginal hela en minut och två sekunder.

– Det känns fantastiskt kul. Mina lagkompisar har gjort ett fantastiskt jobb innan mig, säger Alexandersson som aldrig släppte koncentrationen trots att hon på slutet hade en klar ledning.

– Det gäller att ha hundra procent fokus hela tiden. Man får aldrig slappna av, säger Alexandersson som i och med segern tog sitt tionde raka VM-guld.

Sverige fick en perfekt start på stafetten när Lina Strand gjorde ett närmast starkt lopp och skickade ut Max Peter Bejmer med en ledning på 17 sekunder.

– Jag gjorde några små misstag men banan bjöd på vad vi förberett oss på. Vi har gjort ett väldigt bra förarbete så jag blev aldrig överraskad men det kom några riktigt svåra sträckor. Men jag bestämde mig och tvekade aldrig på mina vägval, berättar Strand.

På slutet av sträckan var Strand starkare än Schweiz Simona Aebersold som utmanade om tätpositionen

– Jag är överraskad att det blev 17 sekunder till växlingen, säger Strand.

En på förhand nervös Max Peter Bejmer klarade pressen på andra sträckan. Hans första VM-stafett.

– Jag kände mig jagad och mötte Storbritannien och märkte att Ralph (Street) tog in på mig. Jag var trött på andra halvan av banan och fokuserade bara på att springa rätt vägval, berättar Bejmer som inte blev stressad av ett litet misstag när han sprang in en gränd för tidigt på slutet.

Bejmer skickade ut Gustav Bergman med 15 sekunders marginal ner till britternas Kristian Jones.

Bakom de två tätlagen hade två andra favoritlag, Norge och Schweiz, gjort ett rejält misstag och tappat mycket mark till Sverige och Storbritannien.

På tredje sträckan så jagade britternas Kristian Jones hårt bakom Gustav Bergman.

– Jag gjorde en liten liten grej men jag lurade med Kristian på samma. Jag var väldigt fokuserad på att inte göra något stort misstag. Jag hörde ju att några lag missat stort på andra. Vid varvningen skrek också coacherna att jag skulle hålla mig lugn. Jones var riktigt stark i löpningen på slutet när han hade min rygg att gå på, berättar Bergman som sedan kunde se Tove Alexandersson avgöra på slutsträckan och möte upp henne tillsammans med Lina Strand och Max Peter Bejmer inför en stor och jublande publik i Kolding.

VM sprintstafett, Kolding, Danmark

1. Sverige 29:47