Svenskt VM-silver i sprintstafetten i skidorientering

Magdalena Olsson och Linus Rapp kämpade mot det norska mixlaget i sprintstafetten, men nådde inte ända fram. Det slutade med ett VM-silver i mästerskapets avslutande tävling.

Svenskt VM-silver i mixstafetten till Linus Rapp och Magdalena Olsson. Bild: Caroline Karlsson

VM i skidorientering i finska Kemi avslutades med mixstafett med sammanlagt sex sträckor. Damerna körde första sträckan och det norska laget med Anna Ulvensoen tog täten direkt, tätt följd av Sveriges första- och andralag med Linda Lindkvist respektive Magdalena Olsson.

Norrmannen Jörgen Baklid behöll täten på andra sträckan före förstalagets Rasmus Wickbom och andralagets Linus Rapp. Även Schweiz och Estland låg med i toppklungan.

Inför den sjätte och avslutande sträckan stod medaljstriden mellan Norge och Sveriges båda lag. Efter 1,1 kilometer gick Linus Rapp upp i ledning före Jörgen Baklid. Men norrmannen, som även tävlar i längdskidor, tog tillbaka ledningen och kunde till sist gå in som segrare 19 sekunder före Linus Rapp.

- Jag hade en lite längre gaffel och såg på slutet att han kom in bakom mig. Jag svängde höger och han gjorde inte det, så han kom före mig med tio sekunder. Det var för kort kvar för att hinna jobb ikapp, säger Linus Rapp som tar sin första VM-medalj.

Magdalena Olsson var nöjd med sin insats.

- Jag startade lite längre bak i ledet, men höll mig lugn och kom fram väldigt bra. Sedan har jag gjort allt nästan helt perfekt, säger hon.

Magdalena Olsson har varit med i landslaget i flera år och har många mästerskapsmedaljer sedan tidigare. I dag gjorde hon sitt sista lopp i landslagskläder.

- Det var roligt att få sluta med ett VM-silver och just nu känns det som att jag inte kommer tävla nästa år. Men man ska ju aldrig säga att det aldrig blir en comeback i landslaget, säger hon.

Sveriges lag 1 kom på en tredjeplats. Det delas endast ut en medalj till respektive land så bronset gick därmed till Estland.

Målet inför VM för den svenske förbundskaptenen Martin Hammarberg var medaljer på samtliga distanser och ett guld i mixstafetten.

- Tyvärr blev det inte guld på stafetten. Vi var nära, men annars har det blivit medaljer alla dagar så jag är väldigt nöjd. Det har varit många fina prestationer som Linda Lindkvist som tar guld i jaktstarten, säger han.

Även de svenska juniorerna har lyckats bra på junior-VM. Hur ser du på återväxten inom skidorientering?

- Det känns bra både på dam- och herrsidan. Jag hoppas de tar steget upp till seniorlaget också, säger Martin Hammarberg.

Linus Rapp tas emot av Magdalena Olsson efter att ha kommit in på andra plats i mixstafetten i VM i skidorientering. Bild: Caroline Karlsson