Svenskt VM silver i Triathlon på långdistans

Idag tog Jesper Svensson VM silver i Triathlon på långdistans Han går i mål med ett nytt personbästa och en av snabbast svenska tiderna någonsin 07:39:25. Stort grattis till Jesper.
VM-silvermedaljören Jesper Svensson

Idag den 12 september kördes World Triathlons Championships VM på långdistans 2021 i Almere, Amsterdam. På plats för att representera Sverige hade vi Jesper Svensson, Stockholm tävlar för Terrible Tusedays Athletic Club och Alexander Berggren, Borås/Göteborg som tävlar för Midnight Warriors Triathlon Club.

Vilket mästerskaps race Jesper bjuder på!

Det börjar med en snabb simning som han efter halva ligger i täten på och är den första tävlande som kommer upp ur vattnet med simtiden: 47:08. Följt av en lika vass cyckling där han under hela distansen tillsammans med bland annat Kristian Høgenhaug (DEN) ligger i täten för att hålla sin positon in på den andra växlingen. Cykeltid 4:05:40. Jesper är först ut på löpningen tät följt av Kristian som under cirka 35 km av löpningen kommer ligga jämnsides med Jesper. Tillsammans håller dem ett snabbt tempo och ligger länge sida vid sida. Tillslut gör Kristian det avgörande rycket och med de sista kilometerna kvar (totalt 42 km) skapas den luckan fram till Jesper som kommer skilja dem åt ända in i mål. Jesper går i mål på totaltiden 7:39:25 med cirka bara en minuter efter vinnaren Kristian Høgenhaug (DEN) och cirka sex minuter i mål före trean Reinaldo Colucci (BRA).

Återigen stort grattis till Jesper för en imponerande tävling som ledde till ett personbästa på samt svenska bästa tiden någonsin.

Alexander Berggren kom in i mål på en 21:e plats med totaltiden 8:33:16. Ett fantastiskt resultat som innebär ett nytt pesonbästa på 25 minuter.

Fakta långdistans även kallat Ironman distans: 3.8km sim, 180km cykel och 42.2km löpning.

VM-silvermedaljören Jesper Svensson