Sverige är i semifinal i VM 2022 i Växjö/åby - möter USA idag 14:00

Sverige är i semifinal i VM efter att ha vunnit sista gruppspelsmatchen mot USA med 3-0. Sverige har gått obesegrade genom gruppspelet och möter USA i semifinal 1 som spelas idag, lördagen den 26 mars, klockan 14:00.

Foto: Gert Holmér

Sverige har inlett VM starkt och går nu som obesegrade gruppspelsvinnare vidare till semifinal där USA väntar. Matchen börjar klockan 14:00 och direktsänds i SVT 2 och SVT Play.

Olle Wiberg är svenska damlandslagets förbundskapten och ser fram emot att vara i slutspel.

– Det känns spännande och kul att vara framme vid de riktigt avgörande matcherna. Vi vet att USA är ett bra lag, vi mötte ju dem igår, men det känns som om vi har bra möjlighet att vinna om vi gör det vi ska, säger Olle Wiberg.

Strategin håller

Gruppspelet har flutit på som förväntat för truppen, med en mindre formsvacka under just den sista matchen mot USA. Men det är inget som ororar Olle Wiberg.

– Vi har spelat bra bandy. Igår var vi inte helt nöjda efter matchen mot USA. Vi var lite trötta men överlag har vi spelat riktigt bra. Inför dagens match förväntar jag mig attack-mode och att vi låter bollen gå mellan varandra, så att vi får igång vårt spel som vi bygger mycket av vår framgång på, säger Wiberg.

– Nu känns det helt fantastiskt att vara där vi är. Det det har vi har längtat efter och det är det här vi vill göra, avslutar Olle Wiberg.

Pressinformation:

Vill du prata med din hemmaspelare? Gör så här:

Skicka ett sms till Dan Persson, 076-891 37 63
Kommunikationsansvarig, Damslandslaget.

• Skriv namnet på den spelare eller person ur ledarstaben som du vill prata med
  • Tidpunkt efter match
  • Önskad kanal (telefon, Teams, FaceTime etc)
  • Bifoga din e-postadress och ditt mobilnummer

Är det många som vill prata med samma person vid samma tillfälle öppnar vi upp ett Teamsrum.

Tidigare resultat:

A pool, spelar samtliga matcher 2 x 45 min

Onsdag 23 mars
A 15.00 Norge - USA 4-3
A 18.00 Sverige - Finland 11-2

Torsdag 24 mars
A 15.00 Finland - USA 6-3
A 18.00 Norge - Sverige 1-7

Fredag 25 mars
A 15.00 Finland - Norge 0-6
A 18.00 Sverige - USA 3-0

Foto: Gert Holmér

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.